دانلود کتاب تاریخ مختصر احزاب سیاسی در ایران (دو جلد)

نام کتاب

تاریخ مختصر احزاب سیاسی در ایران (دو جلد) دانلود

دانلود کتاب

×
           

شکیبا باشید، دانلود شما کمی دیگر شروع می‌شود.

با توجه به حجم بالای دانلودها، لطفاً «20» ثانیه صبر کنید؛ سپس دانلود شما انجام می‌شود. تا شروع دانلود می‌توانید از کانال تلگرام و یا صفحه اینستاگرام ما دیدن کنید.

زمان باقی مانده: 20

         

نویسنده

علی اصغر مصطفوی + به اهتمام  آتوسا مصطفوی 

موضوعات

تاریخ معاصر ایران

رمز (پسورد)

pdftarikhema.com

تهیه توسط

ناشناس

حجم

31.3 مگابایت (MB)

قالب کتاب

PDF – پی دی اف

منبع الکترونیکی

کتابخانه تاریخ ما

 

 

 

کتاب تاریخ مختصر احزاب سیاسی در ایران (دو جلد) اثر محمدتقی بهار  است؛ در این کتاب‌ها علاوه بر مطالبی درباره‌ی احزاب سیاسی ایران و سهم آن‌ها در جریانات سیاسی، موضوعات مهاجرت، قرارداد 1919، سقوط دولت‌های گرجستان و قفقاز و ارمنستان، مقدمات کودتا، مجلس چهارم، فکر قشون متحدالشکل، کلنل محمدتقی خان، مسافرت دوم احمد شاه به فرنگ، امتیاز نفت شمال، فتح قلعه چهریق، اعزام محصل به خارج، نطق رفیق چیچرین، زلزله در تربت، واقعه بحرین، عاقبت کنفرانس دوران و ظهور آتاتورک در جلد اول و قتل عشقی، استیضاح دولت سردار سپه، ماجرای شیخ خزعل، احمد شاه در فرنگ، نطق دکتر مصدق در مخالفت با پادشاهی سردار سپه، نطق مرحوم مدرس، اخراج ولیعهد و… در جلد دوم ارائه شده است. بهار قصد خود را از نگارش این کتاب، آگاه کردن جوانان از وقایع و حوادث گذشته‌ی کشور ذکر کرده و گفته است که برای تحقق این هدف مقالاتی با عنوان “تاریخ مختصر احزاب سیاسی” در روزنامه‌ی “مهر ایران” انتشار داده است. این مقالات ــ که جلد دوم کتاب وی را تشکیل می‌دهد ــ از اسفند 1320 تا مرداد 1321 در روزنامه مذکور چاپ می‌شد و بعدها مهرداد بهار (پسرمحمدتقی بهار) آنها را گردآوری و در 1363ش منتشر کرد. هر دو جلد کتاب از نظر وقایع دوره‌ی مشروطه اهمیت دارند. چون بهار از دوره‌ی سوم تا پنجم وکیل مجلس شورای ملی و نیز عضو حزب دموکرات بوده و از وقایع داخل مجلس و خارج از آن که در جای دیگری منعکس نشده، اطلاعات بسیار مفیدی آورده و کوشیده است تا با انصاف و درایت بنویسد. اهمیت اصلی “تاریخ مختصر احزاب سیاسی ایران” در تحلیل و تفسیر دقیق بهار از عملکرد احزاب سیاسی در مجلس شورای ملی است. وی به‌تفصیل موضع و مرام هرکدام و تغییر جهت یا از بین رفتن آن‌ها را نگاشته است. بدون توضیحات بهار و به‌خصوص توجه او به سهم احزاب بسیاری از وقایع آن زمان مفهوم نبود. اهمیت دیگر این کتاب، شناختی است که از عقاید سیاسی بهار و نظریات او درباره‌ی وقایع به دست می‌دهد. بهار از آن‌جا که ادیب و شاعر بوده، سبک نگارشش در مطالب سیاسی جالب توجه و ویژه است. نثر وی در این کتاب بسیار استوار و رساست؛ اگرچه گاه از واژه های بیگانه رایج در آن زمان، مانند: “مانور” و “راپورت” و “فرونت” نیز استفاده کرده است.




Subscribe
دنبال کردن
guest
3 دیدگاه ها
most votedبیشترین رای
جدیدترین قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
View all comments
اردلان
اردلان
2021-04-03 3:19 ق.ظ

سپاس و قدردانی دارم نسبت به ادمین گرامی که این کتاب بسیار وزین را در اختیار جویندگان تاریخ ایرانزمین قرار داده را از صمیم قلب ابراز می دارم.

اردلان
اردلان
2021-04-03 3:20 ق.ظ

سپاس بیکران از زحمات ادمین گرامی.