دانلود کتاب نقش علمای شیعه در رویارویی با استعمار

نام کتاب

نقش علمای شیعه در رویارویی با استعمار دانلود

دانلود کتاب

×
           

شکیبا باشید، دانلود شما کمی دیگر شروع می‌شود.

با توجه به حجم بالای دانلودها، لطفاً «20» ثانیه صبر کنید؛ سپس دانلود شما انجام می‌شود. تا شروع دانلود می‌توانید از کانال تلگرام و یا صفحه اینستاگرام ما دیدن کنید.

زمان باقی مانده: 20

         

نویسنده

‌سلیم الحسنی + به اهتمام صفاء الدین تبرائیان، محمد باهر

موضوعات

عرفان و تصوف

رمز (پسورد)

pdftarikhema.com

تهیه توسط

ناشناس

حجم

8.1 مگا بایت (MB)

قالب کتاب

PDF – پی دی اف

منبع الکترونیکی

کتابخانه تاریخ ما

 

 

 

کتاب نقش علمای شیعه در رویارویی با استعمار اثر ‌سلیم الحسنی با ترجمه صفاء الدین تبرائیان، محمد باهر است ؛ بررسی دیدگاهها و موضع گیریهای علمای شیعه و نقش آنان در برابر استعمار خارجی در مقطع زمانی دو دهه آغازین قرن بیستم ( 1900-1920م/ 1279-1299 ش) در دو گستره ی جغرافیایی ایران و عراق ، موضوع مورد بحث در اثر حاضر است.
از منظر شیعیان در پی غیبت دوازدهمین امام شیعیان ، در ابتدا نائبین خاص امام زمان (عج) و سپس علما ، فقها و مرجعیت شیعه ، روشنگر احکام شرعی ، حجت خدا در زمین و فریاد رس جریانات و جوامع شیعی به هنگام نصرت خواهی بوده اند و همواره مراجع و علماء از رهبری مشروع و مقبولی در بین جوامع شیعی برخوردار بوده اند ، با پیدایش شکل نوین استعمار در اواخر قرن نوزدهم ، طرحها و برنامه هایی به منظور استعمار فزون تر کشورهای کمتر توسعه یافته و بویژه ملل مسلمان ، مورد توجه دولتهای غارتگرغرب قرار گرفت و از همین زمان است که ما شاهد ایفای نقش بارز علمای شیعه بمنظور رویارویی با تحریکات و فعالیهای استعمارگرانه میشویم و این اثر نیز مشخصا به قصد بررسی کیفیت و چگونگی این رویارویی ها ، توسط سلیم الحسنی به نگارش در آمده است.

بررسی فصول کتاب:
کتاب دارای مقدمه و 5 فصل است و در انتها به ارائه بیش از 20 صفحه اسناد نوشتاری و تصویری (مرتبط با موضوع) پرداخته است.
فصل اول(طرح شیعه در مشروطیت): به طرح شیعه در نهضت قانون خواهی ، انقلاب مشروطیت و تدوین قانون اساسی ، اختلاف دیدگاه علماء و تقابل آنان با محمد علی شاه اختصاص دارد.
فصل دوم( موضعگیری شیعه در برابر فعالیتهای استعمارگران): موضع گیری شیعه در برابر فعالیتهای استعمار گرایانه ی نو را مورد بررسی قرار می دهد و سپس به واکنش جهانی علمای تشیع در خصوص حضور نظامی استعمار ایتالیا در لیبی و صدور احکام جهاد از سوی علمای عتبات عالیات میپردازد ، در انتها نیز اعلام جهاد در ارتباط با هجوم قوای روس به ایران مورد بررسی و تفسیر قرار می گیرد.
فصل سوم( فعالی مسلحانه شیعیان در جنگ جهانی دوم): به جنبش مسلحانه ی شیعیان در خلال جنگ جهانی اول و اعلان حکم جهاد از سوی علمای شیعه(ایرانی و عراقی) در برابر یورش انگلیسی ها به عراق اختصاص دارد .
فصل چهارم( قیام نجف و نگاهی نو به موضع گیریهای سید محمد کاظم یزدی): در این قسمت که مهم ترین بخش کتاب نیز می باشد ، نگاهی نو به موضعگیری های آیت الله سید محمد کاظم یزدی افکنده شده است( با تکیه بر اسناد و مدارک بازیافته از بیت سید عبدالعزیز طباطبایی یزدی). در این بخش واقعه قیام نجف به سال 1918م/1336ق علیه انگلیس و نقش بسزای آیت الله یزدی در آن ، مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته و به زعم پژوهشگران این قیام مقدمه ی استقلال این کشور به سال 1299 ش/ 1920 م را موجب میشود و بیرون آمدن عراق از زیر یوق انگلیس را باعث می شود. در این بخش به رخدادهای ایران و طرابلس در آن دوران نیز اشاره ای مختصر خواهد شد.
فصل پنجم( جنبش های استقلال طلبانه شیعیان ، از صلح طلبی تا مبارزه جویی) : رویکرد صلح صلحجویانه و استقلال طلبانه ی شیعیان طی سالهای 1918 -1920 م به رهبری روحانیان که منجر به مبارزه جویی و تکاپوی حاصله منتهی به انقلاب استقلال عراق گردید ، بررسی شده است. موضوع انجام همه پرسی در شهر های نجف ، کربلا ، کاظمین و بغداد نیز مطمح تحقیق واقع شده است .




Subscribe
دنبال کردن
guest
1 دیدگاه
most votedبیشترین رای
جدیدترین قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
View all comments
علی محمد
علی محمد
2020-12-22 1:27 ب.ظ

سلام خیلی خیلی عالی دست شما طلا هرکتابی خواستم پیدا کردم و دانلود کردم خیلی ممنون از لطف شما