هیجان ماراتن در ژئو پارک قشم

چهارمین دوره ماراتُن ژئوپارک جهانی قشم با عنوان “ژئوپارک تریل رانینگ” صبح روز پنجشنبه 24 بهمن 1398 با حضور 1050 ورزشکار زن و مرد از سراسر نقاط ایران در مسیری 30 کیلومتری در جزیره زیبای قشم برگزار شد.

حتماً در طی هفته‌های اخیر نام «ژئو پارک قشم» را بدلیل راه اندازی کمپین های گسترده مردمی بمنظور حفظ و حمایت آن، در خبرها و شبکه های اجتماعی بسیار شنیده‌اید؛

ژئوپارک قشم واقع در جزیره قشم – استان هرمزگان در جنوب ایران – نخستین ژئوپارک خاورمیانه است که از سال ۱۳۸۵ به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک‌های تحت حمایت یونسکو درآمد. ژئوپارک‌ها مناطقی هستند که با داشتن چندين پديده بارز زمين‌شناسى، نشانگر تنوع عظیم زیستی و زمین‌شناختی کره زمین در طی تاریخ ۴.۶ میلیارد ساله آن می‌باشند.

از سال 1395 برای اولین بار مسابقات تریل رانینگ (Trail running) با شعار «با دویدن کشف کن» با حضور دوندگان خارجی و ایرانی در ژئوپارک قشم برگزار شد و ازآن پس بدلیل استقبال چشمگیر ورزشکاران و علاقمندان به این ورزش استقامتی و پرهیجان، این مراسم زمستان هرسال در جزیره زیبای قشم برگزار می‌شود.

تریل رانینگ Trail Running ، یک نوع فعالیت ورزشی است که شامل دویدن و کوهنوردی در مسیرهای کوهستانی و جنگلی و متفاوت از دویدن در جاده و یا دویدن در پیست است. محبوبیت روز افزون این ورزش سبب شده است که ورزشکاران زیادی به آن جذب شوند و همین امر موجب شد که ایده برگزاری مسابقات تریل رانینگ با استانداردهای بین المللی در ایران مطرح شود و جذابیت این موضوع با انتخاب «ژئوپارک قشم» بعنوان مسیر مسابقه برای دوندگان حرفه ای و علاقمند به این ورزش نوین صدچندان شد!

مسیرهای دوی طبیعت «ژئوپارک تریل قشم» از جاده‌های تاریخی فراموش شده، آبگیرها و دره‌ها و تنگه‌های رسوبی جزیره عجایب هفتگانه قشم انتخاب شده، مسیرهایی که حتی بسیاری از مردم بومی نیز آن را نمی‌شناسند و کمتر کسی این مسیرها را رفته است. یکی از دلایل ناشناخته بودن این جاذبه‌ها را، نبودن جاده‌های ماشین رو در کنار آنها می‌دانند. این مسابقه در واقع به معرفی ژئوپارک قشم بعنوان پدیده‌ی بکر و بینظیر طبیعت کشور به عموم مردم ایران و جهان کمک شایانی میکند.

مسافت 30 کیلومتری مسابقه با تقریبا 450 متر صعود برگزار می‌شود که کمتر از 5 ساعت باید پیموده شود. تمامی افراد بالای 18 سال می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند، به شرطی که صلاحیت دویدن در مسیرهای طولانی را داشته باشند.

امسال نیز چهارمین دوره ماراتن ژئوپارک جهانی قشم با عنوان ژئوپارک تریل رانینگ، صبح روز پنجشنبه 24 بهمن ماه با حضور فعال 1050 ورزشکار این رشته از سراسر نقاط ایران در مسیر 30 کیلومتری در جزیره زیبای قشم در جنوب ایران برگزار شد. 65 درصد از شرکت کنندگان این مسابقه آقا و 35 درصد مابقی خانم بوده و به نمایندگی از استانهای تهران، اصفهان، فارس، البرز، خراسان رضوی، کرمانشاه و غیره در این مراسم حضور یافتند. پس از اتمام مسابقه شرکت زر ماکارون به عنوان یکی از حامیان اصلی این مراسم، با سرو پاستاهای مخصوص در دو نوع – اول پاستای با پروتئین بالا مخصوص ورزشکاران و دوم پاستای غنی شده با امگا3 و ویتامین B12 مخصوص گیاهخواران – از تمامی شرکت کنندگان در مسابقه و همراهان ایشان بطور مفصل پذیرائی کرد.

ژئوپارک تریل رانینگ قشم، از نظر طول و جذابیت مسیر، رکوردار تریل رانینگ کشور و تنها مسابقه ایرانی مورد تأیید موسسه جهانی تریل رانینگ است.




Subscribe
دنبال کردن
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments