دانلود کتاب آمریکا و ایلغار آثار باستانی ایران

نام کتاب

آمریکا و ایلغار آثار باستانی ایران ( دانلود

دانلود کتاب

×
           

شکیبا باشید، دانلود شما کمی دیگر شروع می‌شود.

با توجه به حجم بالای دانلودها، لطفاً «20» ثانیه صبر کنید؛ سپس دانلود شما انجام می‌شود. تا شروع دانلود می‌توانید از کانال تلگرام و یا صفحه اینستاگرام ما دیدن کنید.

زمان باقی مانده: 20

         
+)

نویسنده

محمد قلی مجد + به اهتمام بهرام آجورلو

موضوعات

تاریخ معاصر ایران

رمز (پسورد)

pdftarikhema.com

تهیه توسط

ناشناس

حجم

7.10 مگا بایت (MB)

قالب کتاب

PDF – پی دی اف

منبع الکترونیکی

کتابخانه تاریخ ما

 

 

کتاب آمریکا و ایلغار آثار باستانی ایران اثر محمدقلی مجد با ترجمه بهرام آجورلو است؛ این کتاب به توضیح درباره سرقت آثار تاریخی کشور و تخریب آثار و محوطه های باستانی ایران توسط جاعلین و مامورین دانشگاه های غرب، به خصوص دانشگاه شیکاگو می پردازد، جاعلینی که نام ایران شناس، باستان شناس، مرمت کار و … را یدک کشیده اند.
حضور باستان‌شناسان اروپایی و امریكایی در ایران و كاوش در محوطه‌های باستانی به دوره قاجار و اوایل پهلوی بازمی‌گردد. شوش، تخت‌جمشید و دامغان جزء نخستین محوطه‌های باستانی بود كه طی قراردادهای امضاء شده میان پادشاهان وقت قاجار و باستان‌شناسان اروپایی و آمریكایی مورد كاوش قرار گرفت. نگارنده در كتاب حاضر با پرداختن به نخستین قراردادها و ورود نخستین باستان‌شناسان غربی به ایران در عصر قاجار ـ كه این امتیاز نخست به فرانسوی‌ها داده شده بود ـ تلاش دارد تا با بررسی اسناد موجود در وزارت امور خارجه آمریكا و همچنین اداره كل اسناد و بایگانی ملی آمریكا از مسائل پشت‌پرده حفاری‌ها در ایران و نتایج آن خبر دهد. وی با بررسی این منابع اعتقاد دارد كه بسیاری از باستان‌شناسان غربی، كه امروزه نام آنها بسیار پرآوازه گشته، در آن زمان به تاراج گنجینه‌های باستانی ایران و انتقال آن به موزه‌های اروپایی و آمریكایی مبادرت ورزیدند. كسانی هم‌چون آرتور پوپ، ارنست هرتسفلد، اریك اشمیت و… جزء این افراد هستند. مطالب كتاب به صورت مستند تدوین شده و با نامه‌نگاری‌ها و اسناد و بیانیه‌های موجود در خصوص حفریات و نتایج آنها و امتیازهای داده شده همراه است.

 




Subscribe
دنبال کردن
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments