دانلود کتاب تحفه ی اثنا عشری

نام کتاب

تحفه ی اثنا عشری 

نویسنده

شاه ولی الله دهلوی

موضوعات

رساله

رمز (پسورد)

pdftarikhema.com

تهیه توسط

ناشناس

حجم

58.8 مگا بایت (MB)

قالب کتاب

PDF – پی دی اف

منبع الکترونیکی

کتابخانه تاریخ ما

 

 

 

کتاب تحفه ی اثنا عشری اثر شاه ولی الله دهلوی است؛ پژوهش جامعی است در عقاید و مبانی فکری شیعه و نقد و تحلیل آن. این اثر، که یکی از ردّیه‌های مهم بر عقاید شیعه امامیه به حساب می‌آید، ضمن بیان تاریخ تکامل و تحول اندیشه شیعه، خدعه‌ها و نیرنگ‌هایی را که روحانیون شیعی برای گمراه‌کردن عوام و فرار از پاسخ‌گفتن به شبهات به کار برده و می‌برند، برمَلا می‌سازد. نویسنده، کتاب خود را به عدد ائمه شیعه، در دوازده فصل نگاشته است: فصل نخست به چگونگی پیدایش فرقه شیعه و انشعابات و فِرق متعدد آن را برمی‌شمرد و اعتقادات هریک را تشریح و نقد می‌کند. در ادامه، به فریب‌کاری‌های شیعیان و علت به انحراف رفتن آنان پرداخته و سپس قُدما، علما و متفکرین شیعه را به همراه آثار آنان معرفی می‌کند. بررسی شیوه نقل حدیث و ذکر خبر و راویان مشهور شیعه، موضوع فصل چهارم کتاب است. نویسنده در خلال فصل‌های پنجم تا هشتم کتابِ خود، رویکرد شیعه را به مباحث الهیات و راه‌های شناخت خداوند و ویژگی‌ها و صفات وی، شرایط و اقتضائات نبوت، نصوص امامت و کمّ و کِیف معاد نقل کرده و آنها را با حقایق موجود در کتاب خدا و سنت پیامبر اکرم محک می‌زند. فصل نهم بررسی آن دسته از آراء فقهی شیعه است که در تضاد آشکار با آموزه‌های اصیل دینی و روایات نبوی قرار دارند. نویسنده در ادامه، به انگیزه‌ها و روایاتِ خودساخته‌ای اشاره می‌کند که باعث شده تا شیعه، طعن و فحاشی و بی‌حرمتی نسبت به خلفای ثلاثه و ام المؤمنین عایشه و برخی از صحابه را بر خود حلال، و حتی واجب بدانند. در فصل یازدهم، ویژگی‌های اعتقادی و فکریِ مذهب شیعه را به سه بخش وهم و تعصب و لغزش تقسیم کرده و درباره هریک به صورت مشروح و مُستدل توضیح می‌دهد. فصل پایانی کتاب نیز شرح و نقد معتقدات شیعه در تولّا و تبرّا است. در این فصل، نویسنده مفهوم واقعی این دو واژه را بیان کرده و کژفهمی و سوء برداشتِ شیعیان – و در رأس آنها علمایشان- را از این مفاهیم نشان می دهد.

یک دهه ی بعد ، اثر گران سنگ علمی ـ اجتماعی خود حجت الله البالغه را به عربی نوشت ( چاپ قاهره ، ۲ جلد ، ۱۹۵۲ ـ ۱۹۵۳ ) . در این کتاب صلای احیاگری و بازگشت به خلوص اولیه ی فرهنگ و علوم اسلامی ، با تاکید بر قرآن و حدیث ، و نیز چاره اندیشی های اجتماعی برای حل معضلات مسلمانان در داده است . نگرش و اندیشه ی صوفیانه ی او ته رنگی در آثارش دارد و هدفش به بار آوردن تهذیب نفس و وسعت مشرب است ، و در هر حال برجسته و موکد نیست . تجددگرایان مسلمان نظیر علامه محمد اقبال لاهوری ( م ۹۳۸ ) و فضل الرحمن ( م ۱۹۸۸ ) در او شخصیت وحدت بخش تفرقه ها و تحزب ها و فرقه گرایی های فقهی / حقوقی و ایدئولوژیک می دیدند که دعوتگر به اجتهادی نوین است و روی آوردن به باطن کتاب و سنت .

او دارای زندگینامه ی خودنوشت کوتاهی به نام الجزء اللطیف فی ترجمه ی العبد الضعیف ( به فارسی ) است و در کتاب انفاس العارفین هم اشارات زندگینامه ای دارد . نهضت فرهنگی و اجتماعی ـ سیاسی ای که او ، فرزندان ( به ویژه عبدالعزیز از میان پنج پسرش ) و شاگردانش به بار آورند ، به تعبیر عبیدالله سندی ( م ۱۹۴۴ ) « نهضت ولی الله » نام گرفت . پس از تاسیس پاکستان و استقلال آن ، شاه ولی الله به صورت قهرمان ملی و متفکر سیاسی ـ اجتماعی تلقی شد ؛ و به او همان شأنی را دادند که به عارف مسلمان هندی و مصلح دینی ـ اجتماعی قرن هفدهم میلادی یعنی شیخ احمد سرهندی داده بودند .




Subscribe
دنبال کردن
guest
13 دیدگاه ها
most votedبیشترین رای
جدیدترین قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
View all comments
علی
علی
2015-05-28 11:19 ب.ظ

علامه میر حامد حسین در 30 جلد کتاب با نام عبقات الانوار جواب این کتاب را داده اند
لذا از عزیزان درخواست می کنم هم این کتاب را مطالعه کنند و هم آن کتاب را تا بتوانند با ذهن باز تجزیه و تحلیل کنند.
با تشکر

محمد
محمد
2018-12-28 1:16 ق.ظ

کتاب تحفه اثنی عشریه تالیف ناصبی معروف عبدالعزیز دهلوی در ۱جلد و ۱۲باب نوشته شد که موجب عکس العمل بسیاری از علمای تشیع از جمله علامه سید محمد قلی موسوی کنتوری و فرزند دانشمند و علامه اش سید میر حامد حسین شد. کتاب تشیید المطاعن لکشف الضغائن تالیف علامه کنتوری در ۱۶جلد در رد باب دهم این کتاب و کتاب عبقات الانوار تالیف علامه میرحامد حسین در ۱۰۰ جلد در رد باب هفتم این کتاب نوشته شده است. این دو کتاب از جمله بهترین کتب کلامی شیعه در باب امامت می باشد که بعد از انتشار موجی از تغییر مذهب… بیشتر..

khateri
2012-05-14 9:05 ب.ظ

اين كتاب تماما بر ضد شیعه است لطفا آن را حذف کنید

مهدی
مهدی
Reply to  khateri
2020-09-16 7:03 ب.ظ

هیچ حذفی نباید در کار باشد ، طاقت شنیدن منتقد خود را در هر مبحثی داشته باشید و لطفا تعصبی و دیکتاتور گونه عمل نکنید …

Anonymous
Anonymous
2021-09-05 5:52 ب.ظ

ایرو پاک کنین

عمو
عمو
2021-09-17 9:17 ب.ظ

متاسفانه توصیف کتاب را از مقدمه کتاب نقل کرده اید و این روش بیطرفی نیست

عمو
عمو
2021-09-17 9:17 ب.ظ

متاسفانه توصیف کتاب را از مقدمه کتاب نقل کرده اید و این روش بیطرفی نیست

عمو
عمو
2021-09-17 9:19 ب.ظ

متاسفانه توصیف کتاب را از مقدمه کتاب نقل کرده اید و این روش بیطرفی نیست. کاش یک فرد بیطرف پس ا مطالعه کتاب و بررسی تصوراتی که از اثر عدم آگاهی به مذهب شعه نسبت داده شده کتاب را توصیف می کرد

عمو
عمو
2021-09-17 9:19 ب.ظ

متاسفانه توصیف کتاب را از مقدمه کتاب نقل کرده اید و این روش بیطرفی نیست. کاش یک فرد بیطرف پس ا مطالعه کتاب و بررسی تصوراتی که از اثر عدم آگاهی به مذهب شعه نسبت داده شده کتاب را توصیف می کرد

مصطفی
مصطفی
2021-10-22 7:40 ق.ظ

چرا لینکش رو برداشتین؟؟؟؟؟؟؟ بابا نیاز داریم لطفا بزارین

یاسر
یاسر
2014-09-20 11:29 ق.ظ

اگردروغ است دلیل بیاوریداقای خاطری

Rashed
Rashed
Reply to  یاسر
2015-05-23 5:35 ب.ظ

@یاسر, لطفا كتاب عقبات الأنوار از علامه ميرحامدحسين را هم جهت دانلود قرار دهيد.

پارساعبدی
پارساعبدی
2016-11-25 4:00 ق.ظ

خیلی هم عالی ست…

پودر کرده است رو!
:))))