دانلود کتاب دیدی نو از دینی کهن: فلسفۀ زرتشت

نام کتاب

دیدی نو از دینی کهن: فلسفۀ زرتشت (دانلود+)

نویسنده

فرهنگ مهر

موضوعات

باورهای بنیادی دین زرتشت + تاریخ و زادگاه دین زرتشت + زرتشتیان امروز ؛ دیروز و فردا

رمز (پسورد)

pdftarikhema.com

تهیه توسط

ناشناس

حجم

11.5 مگا بایت (MB)

قالب کتاب

PDF – پی دی اف

منبع الکترونیکی

کتابخانه تاریخ ما

 

 

 

کتاب دیدی نو از دینی کهن: فلسفۀ زرتشت اثر فرهنگ مهر است؛ دین راه درست زیستن است و درست زیستن با نیک اندیشی آغاز می شود . گاتهای زرتشت نیک اندیشی ، نیک گفتاری و نیک کرداری را می آموزد . گاتها اندیشه های مینوی ، و زبان آن زبان اهورائی است . گاتها همچون اهورا مزدا دانایی و روشنایی بی کرانی است که تنها با چشم دل ، گوش وجدان ، و داوری خرد ، دیدنی ، شنیدنی و دریافتنی است .
رموز ، اشارات ، تشبیهات و تمثیلات گاتها ، زیبا سخنانی اندیشه زا هستند که توسن پندار را در آسمان راستی به جولان آورده و جویندگان نیکی و سازندگی را ، شادی و رسایی می بخشند .
گاتها با اندیشه های کلان سروکار دارد . به خرد و ریز نمی پردازد . سلامت روان و بدن را با هم لازمۀ نیک زیستن می داند و آن گونه رفتاری را اندرز می دهد که به جان و تن زیان نرساند . خرد ، راستی ، بینش و مهر ، راهنمای مردمان ما برای شناسایی آن گونه رفتارها هستند .
گاتها از خرد و منش نیک (وهومن یا بهمن) ، از راستی و داد (اشا یا اردیبهشت) ، از توان سازنده و نیکو (خشترا یا شهریور) ، از آرامش و مهر فزاینده (سپنتا آرمئیتی یا اسفند) ، از خودشناسی و رسایی (هائوروتات یا خرداد) ، و از بیمرگی و جاودانگی (امرتات یا امرداد) ، و از هر آنچه والا فروزه های خدایی اند ، سخن می گوید .
گاتها از آزادی گزینش (اختیار) ، از هنجار انگیزه و شده (قانون علت و معلول) ، تازه شدن جهان (فرش کرت) که امید آدمی برای نیکو زیستن است ، آگاهی می دهد .




Subscribe
دنبال کردن
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments