دانلود کتاب زینب پاشا

نام کتاب

 زینب پاشا (دانلود+)

نویسنده

مجید رضازاد عموزین الدینی

موضوعات

زینب پاشا و مختصری در مورد منزلت زن در میان ترکان + زینب پاشا و نقش وی در جنبش تنباکو + بحران نان در تبریز و قیام زینب پاشا در این دوران + عاقبت زینب پاشا و یاد وی در میان مردم

رمز (پسورد)

pdftarikhema.com

تهیه توسط

ناشناس

حجم

5.55 مگا بایت (MB)

قالب کتاب

PDF – پی دی اف

منبع الکترونیکی

کتابخانه تاریخ ما

 

 

 

کتاب زینب پاشا اثر مجید رضازاد عموزین الدینی است؛ اوراق تاریخ را که ورق به ورق می‌کاوی، یافتن زنان قهرمان و دلاوری که در برابر ستم و نظام فئودالی، پرچم مبارزه برافراشته و مبارزه کرده‌اند، کاری است دشوار وطاقت فرسا، چرا که تاریخ مذکر و مردسالار این دیار هرجا که ردی از این مبارزه بوده، بی اعتنا از کنار آن گذشته یا اهمیتی به چنین مبارزاتی نداده، اما هستند اینچنین زنانی که از هر چه آسایش و رفاه بوده، گذشته‌اند تا در برابر نظام ستم و استبداد قد علم کنند و طشت رسوایی ظالمان و گردنکشان روزگار خویش را بر زمین ‌اندازند و نامی‌ماندگار از خویش بر صفحه روزگار حک کنند. زینب پاشا نمونه ای از چنین زنان کم نظیر و بی نظیر تاریخ معاصر ایران است. زینب پاشا بزرگ شده در یک خانواده گمنام و فقیر در محله عموزین الدین تبریز است.

(گفتنی است همه اسناد و نوشته‌های معتبری که در مورد زینب پاشا به نگارش در آمده، محل تولد این شیر زن قهرمان تاریخ آذربایجان را در محله عموزین‌الدین تبریز ذکر کرده‌اند). وی بعدها با جمعی از یاران ‌اندک خود پرچمدار مبارزه‌ای قهرمانانه شده که به سادگی نمی‌توان تاریخ معاصر ایران و آذربایجان را با حذف نام وی از بستر مبارزات تأمل برانگیزش به رشته تحریر درآورد، در این میان جای بسی خوشحالی است که آقای مجید رضازاد عموزین‌الدینی شرح مبارزات این شیر زن قهرمان تاریخ آذربایجان را به رشته تحریر در آورده و کاری دشوار از جهت کمبود منابع و مأخذ را به سرانجام رسانده و برای اولین بار کتابی در نوع خود جامع و کامل به رشته تحریر در آورده است.
کتاب زینب پاشا (نشر اختر تبریز، ۱۳۸۸) با ساختاری بدیع و با استفاده از همه منابع موجود، نه تنها یک اثر تحقیقی مستقل در این مورد است، بلکه می‌توان گفت اثری تحلیلی با ساختاری یک دست و خواندنی است که حق مطلب را در مورد این زن اسطوره ای آذربایجان به خوبی ادا کرده است. کتاب از چهار بخش و پانزده فصل مرتبط تشکیل شده که مخاطب را قدم به قدم وارد عرصه مبارزات غرور انگیز زینب پاشا و یاران وی با استبداد می‌کند، در این کتاب کمتر مطلب ناگفتنی در مورد این زن اسطوره‌ای بوده که ناگفته مانده است.

البته جای بسی خوشحالی است که جناب عموزین الدینی بعد از انتشار این کتاب به جمع‌آوری سایر اسناد و منابع در مورد این شیرزن قهرمان آذربایجان پرداخته و تا آنجا که اینجانب در گفت و گو با ایشان متوجه شده‌ام، در صورت چاپ نهایی کتاب زینب پاشا، مطالب جالب و ناگفته‌های دیگری نیز راجع به وی بر این کتاب اضافه خواهد شد.




Subscribe
دنبال کردن
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments