دانلود کتاب قاموس‌الاعلام (شش جلد)

نام کتاب

قاموس‌الاعلام (جلد اول) (دانلود+)

قاموس‌الاعلام (جلد دوم) (دانلود+)

قاموس‌الاعلام (جلد سوم) (دانلود+)

قاموس‌الاعلام (جلد چهارم) (دانلود+)

قاموس‌الاعلام (جلد پنجم) (دانلود+)

قاموس‌الاعلام (جلد ششم) (دانلود+)

نویسنده

  شمس‌الدين سامي + به اهتمام مهران

موضوعات

اين اثر، نوعي زندگينامه و در عين حال يك كتابشناسي فرهنگي، تاريخي، و جغرافيايي به زبان تركي عثماني است.

رمز (پسورد)

pdftarikhema.com

تهیه توسط

ناشناس

حجم

337 مگا بایت (MB)

قالب کتاب

PDF – پی دی اف

منبع الکترونیکی

کتابخانه تاریخ ما

 

 

 

کتاب قاموس‌الاعلام اثر شمس‌الدين سامي با ترجمه مهران است؛ اين اثر، نوعي زندگينامه و در عين حال يك كتابشناسي فرهنگي، تاريخي، و جغرافيايي به زبان تركي عثماني است. مؤلف آن شمس‌الدين سامي است . در يانيه امروزه: يانيابه دنيا آمد و در استانبول درگذشت . وي پس از دوره ابتدايي، وارد مدرسه يوناني شهر يانيه شد و در آنجا زبان‌هاي يوناني، يوناني كهن، و ايتاليايي را فرا گرفت و همزمان به يادگيري فارسي و عربي پرداخت؛ سپس به استانبول رفت و با سمت منشي دولتي مشغول به‌كار شد و فعاليت ادبي خود را در آن شهر آغاز كرد. آخرين سمت او سرمنشي‌گري كميسيون تفتيش عسكري بود . سامي نويسنده‌اي جامع‌الاطراف و پركار بود و در حدود چهل اثر تأليف و ترجمه پديد آورد. مهم‌ترين اثر او قاموس‌الاعلام است كه در شش جلد و در مدت يازده سال تأليف و چاپ شده است. مؤلف در اين باره مي‌گويد: “قاموس‌الاعلام، كه ثمره يازده سال سعي غيرمنقطع است، امروز بتوفيقه تعالي خاتمه يافت؛ و با عرض اعتذار قول مي‌دهد كه براي رفع قصور و نقصان، جلد ديگري تأليف كند”، كه البته عملي نشده است. هدف مؤلف از تأليف قاموس، پاسخگويي به نيازي بوده كه در آن زمان نسبت به‌وجود دايره‌المعارف احساس مي‌شد.

قاموس الاعلام، مشتمل بر زندگينامه و شرح آثار رجال شرق و غرب، از طبقات مختلف و شرح شهرها و ممالك و غيره است ؛ و به گفته خود سامي در زمينه تاريخ مشتمل است بر معرفي “كافّه اقوام و امم و انبيا، خلفا، صحابه، تابعين، رجال حديث، ملوك، امرا، وزرا، حُكّام، علما، فقها، اوليا، مشايخ، ادبا، شعرا، اطبا، مورخان، سياحان، اصحاب هنر، اشخاص موهومه اساطير” و شرح حال و آثار همه مشاهير “ازمنه قديمه و جديده” شرق و غرب كه زير نام كوچك نويسنده و نام پدر و سپس دوره زندگي نويسندگان آمده است و اطلاعاتِ سرگذشتنامه‌ايِ مختصري درباره هر نويسنده دارد. در زمينه جغرافي نيز، اسامي تمامي “قطعات و ممالك كره ارض”، درياها، تنگه‌ها، جزيره‌ها، كوه‌ها، رودخانه‌ها، درياچه‌ها، دشت‌ها، شهرها و قصبه‌ها، و حتي قريه‌هاي نسبتآ بزرگ را با شرح موقعيت و طول و عرض جغرافيايي، وضع تاريخي و طبيعي، به‌ترتيب الفبايي در بر دارد. سامي در پيشگفتار كتاب (افاده مرام) ، ضمن سپاسگزاري از سلطان وقت، عبدالحميد ثاني، در اهميت تاريخ و جغرافي و جدايي‌ناپذير بودن آن دو از يكديگر سخن مي‌گويد و مي‌افزايد: اسلاف ما، يعني “قُدَماي عُلماي اسلام” به اين دو فن توجه كرده و كتاب‌هاي زيادي در آن زمينه پديد آورده‌اند. او به مهم‌ترين اين آثار، به‌عنوان منابع تأليف خود اشاره كرده و از دشواري‌هايي كه در راه تحقيق و تأليف داشته سخن به ميان آورده است.

قاموس الاعلام در اصل ترجمه‌اي است از فرهنگ عمومي تاريخ و جغرافي بويه، اما سامي مطالب تاريخي، ديني و اصطلاحات و تعبيرات خاص اسلام و شرق را بر آن افزوده، به طوري كه ترجمه آن خيلي پر حجم‌تر از اصل شده است.




Subscribe
دنبال کردن
guest
1 دیدگاه
most votedبیشترین رای
جدیدترین قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
View all comments
محمد
محمد
2020-11-21 6:46 ق.ظ

کتاب قاموس اعلام دانلود شد ولی خالی است مطالب داخل کتاب وجود ندارد سفید است