دانلود کتاب قیام بابک خرم دین در آذربایجان – متن کامل از تاریخ طبری

جهت دانلود زندگی و اقدامات کامل بابک خرم دین اینجا کلیک کنید.

متن پارسیِ گزارش
تاریخ طبری، ترجمۀ ابوالقاسم پاینده، جلد سیزدهم

بازخوانی اندیشه‌ی اعتزالی
داستان تقابل تاریخی نواندیشی دینی و اسلام سنتی

چه‌گونگی شکل‌گیری مکتب معتزله توسط نسلهای دوم و سوم ایرانیانِ مسلمان‌شده
بررسی تلاشهای فکری ایرانی‌های مسلمان‌شده برای ارائه‌ی قرائت نوینی از اسلام که با نیازهای تمدنی بشر سازگار باشد
واشکافِ رویاروئی تاریخی تحجر با خردگرائی و نواندیشی دینی در اسلام
بررسی سهم معتزله در گسترش آزاداندیشی و نواندیشی دینی
معتزله از همان آغاز راهشان برای خودشان مشخص کرده بودند که باید به تعریف مشخصی از خدا و انسان و دولت رسید، و برمبنای این تعریف باید کوشید که اسلام تکلیف‌اندیشِ عربی را به یک دین حقوق‌اندیش و انسان‌گرا تبدیل گردد؛ و برای این هدف بود که بسیاری از باورهای اساسی اسلامی را محتاطانه از صافی خرد عبور می‌دادند و زیرکانه به تأویل و تفسیرِ خردمدارانه ازآنها برمی‌آمدند و می‌کوشیدند که این تأویل و تفسیرها را در جامعه جابیندازند.
کاری‌ترین سلاح مخالفان معتزله برای مقابله با آنها عوام تحریک‌پذیر بودند، که آماده بودند با دریافت فتوا از فقیهِ مخالف معتزله به مساجد و تجمعات معتزله حمله کنند و جو ارعاب به وجود آورند.
چه‌گونگی پیدایش مکتب اشعری و سلطه‌ یافتنش بر اندیشه‌ی اسلامی تا امروز
تلاشی برای شناختِ ریشه‌های تاریخی نواندیشی دینی که اکنون در ایران جریان دارد

جنبش‌های ضد فئودالی روستائیان ایران در اوائل خلافت عباسی

در این بخش چند جنبش ضد فئودالی روستائی در ایران که در نیمه‌ی دوم قرن دوم و دودهه‌ی نخست قرن سوم هجری به راه افتاد را مورد مطالعه قرار خواهیم داد:
سپیدجامگان پیرو المقنع خراسانی در سغد،
روستائیان ایرانی پیرو مذهب مساوات‌گری خوارج در سیستان و خراسان به رهبری حمزه آذرک سیستانی،
سرخ‌جامگان درست‌دینِ مزدکی آذربیجان و همدان به رهبری بابک خرم‌دین آذربایجانی،
و نهضت استقلال‌طلبانه‌ی روستائیان گیلان و مازندران به رهبری مازیار طبرستانی.

فرزندان سبکتگین، زمینه‌سازان حاکمیت ترک در ایران

در این بخش، رخدادهائی که به برافتادن پادشاهی ساماني‌ها انجامید را ازنظر خواهیم گذراند، شاهد افتادن خراسان و بخشهائی از ایران به دست محمود سبکتگین خواهیم بود. جهاد محمود سبکتگین در هندوستان را از نظر خواهیم گذراند. شاهد جنایات محمود و مسعود غزنوی در ایران و نابودسازی کتابخانه‌ها و مرکز فرهنگی و اعدام فرزندانگان ایرانی به دست او خواهیم بود. رواج همجنس‌بازی و غلام‌بارگی در دربار غزنوی را نظاره خواهیم کرد. بي‌لیاقتی مسعود غزنوی در کشورداری را خواهیم دید که سرانجام ترکان سلجوقی را تشویق میکند که ایران را از دست او بگیرند و او را به هندوستان بگریزانند.

بسترهای تاریخی اسلامهای متعارض در جامعه‌ی قبایل عربستان
و زمینه‌های پیدایش مذاهب شیعه، سنی، خوارج و معتزله

در این نوشتار به چگونگی پیدایش سه مذهب بزرگ شیعه و سنی و خوارج توسط عربهای جهادگر از سه دسته‌بندی بزرگ قبایلی رقیب در عربستان و در پرتو باورهای سنتی قبایلی خودشان پس از فتوحات اسلامی سخن رفته، و اشاره‌ئی هم به مکتب معتزله شده که توسط ایرانی‌های مسلمان‌شده پرداخته شد و همچنین اشاره‌ئی به اسلام پنجمی رفته که اسلام پیرپرست و گنبدپرست ترکی است

سابقه‌ی تاریخی اسکان قبایل و عشایر عرب در خوزستان

کند و کاوی گذرا در تاریخ و زبان مردم آذربایجان

با نگاهی به تاریخچه‌ی ورود چماعات ترک به‌درون ایران، جاگیر شدنشان در آذربایجان، و ترك‌زبان شدنِ مردم آذربایجان
از آترپاتیکان تا آذربایجان، آذربایجان در سلطه عرب، خودمختاری آذربایجان در خلافت عباسی، ترکان و توران، و موضوعات دیگر

آذری، یا زبان باستانِ آذربایجان ـ نوشته‌ی احمد کسروی

پژوهش ارزشمند شادروان احمد کسروی درباره‌ی زبان بومی مردم آذربایجان پیش از ترک‌زبان شدنشان
متن این کتاب- ظاهرا- توسط باهماد آزادگان برای نشر الکترونیک تهیه شده بوده است
من با اجازی ناگرفته از تهیه‌کنندگان کتاب که نمی‌شناسمشان، به‌خاطر خدمت به تاریخ و فرهنگ ایران زمین، آن‌را  بدون هیچ‌گونه دستکاریی‌ئی در این وبگاه منتشر می‌کنم

متن کامل نامه‌ی جعفر پیشه‌وری و رهبران فرقه‌ی موسوم به دموکرات در آذربایجان، به استالین

پیشه‌وری و سردسته‌های فرقه‌ی تجزیه‌طلبِ موسوم به دموکرات در آذربایجان از استالین درخواست می‌کنند که مخفیانه برایشان اسلحه بفرستد، و به‌او قول می‌دهند که نخواهند گذاشت کارگزاران دولت ایران از این موضوع اطلاع بیابد. آنها به‌استالین هشدار مي‌دهند که اگر دیر بجنبد منافع اتحاد شوروی در ایران به‌خطر خواهد افتاد. به‌او اطلاع می‌دهند که مردم آذربایجان خواهان جدائی از ایران هستند ولی اگر استالین ترجیح بدهد که فعلا از ایران جدا نشوند هم همچنان برای برقرار کردن دولت سوسالیستی در ایران تلاش خواهند کرد تا کل ایران به شوروی وابسته شود.

متن کامل سخن‌رانی دکتر محمد مصدق در مجلس پنجم
در دفاع از قانون اساسی مشروطه و مخالفت با شاه شدن رضاخان نخست‌وزیر

 

قیام بابک خرم دین در آذربایجان




Subscribe
دنبال کردن
guest
503 دیدگاه ها
most votedبیشترین رای
جدیدترین قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
View all comments
آتا
آتا
2012-04-14 8:28 ب.ظ

یادتون نره که افرادی مثل ستار خان در گذشته و شهید باکری در زمان معاصر آذری بودندواز ناموس شما با جان بر کفی دفاع کردند.

شهروند گیلان
شهروند گیلان
2012-04-16 5:54 ب.ظ

با سلام خدمت تمام ایرانیان عزیز بویژه هموطنان آذری عزیز متاسفانه ترکان عثمانی با جعل تاریخ میخواهند همان بلایی که سر ارامنه وکردها اوردند سر اهالی عزیز اذربایجان (آتروپاد/آذرآبادگان)که دارای تمدن هفت هزارساله هستند نیز بیاورند یادمان نرود بیش از 300 هزارنفر از اهالی آذربایجان و آران و نخجوان در زمان صفویه و حدود یک و نیم میلیون نفر از ارامنه در جریان پاکسازی نژادی توسط ترکان عثمانی قتل عام شدند و کردهای انجا پس از آزار و اذیت فراوان هم اکنون ترک های کوهستانی خطاب میشوند و ترکها هویت انها مخدوش نموده و انها از کلیه حقوق خود حتی… بیشتر..

دارا
دارا
Reply to  شهروند گیلان
2012-04-25 2:55 ق.ظ

@شهروند گیلان,

زنده باشی گیله مرد
زیبا نوشتی، ارزشش رو داشت که انقد براش وقت گذاشتی.

بابک
بابک
Reply to  شهروند گیلان
2012-05-15 5:49 ب.ظ

@شهروند گیلان,
oonayi ke tooye jange jahanie koshte shodan azerbayjani naboodan aramanei boodan ke roosie tooye mantageye azerbayjan eskan dade bood darzemn boro tarikh bekhoon va dagig bekhoon kosht shodehaye armani lbe 800 hezar nafar ham nemiresan ke 3 ta ragam voojood dare yeki 250hezar va yeki 470hezar va yeki 720hezar ke age 720 hezar nafar ro begirim bazam nesfe amare 1.5milyoonie to nemishe .boro tarikh bekhoon bad bia fashiste .

ايراني
ايراني
Reply to  شهروند گیلان
2012-05-16 5:05 ب.ظ

@شهروند گیلان,
جانا سخن از زبان ما مي گويي.

Saeid
Saeid
Reply to  شهروند گیلان
2019-09-12 2:28 ق.ظ

گیله مرد یا هرکسی که هستی داستان عین داستان های چرت شهوانی هست که تراوشات ذهنی یه ملجون رو میذاره و همون اولش ملت میگن گند زدی حالا شمام بزرگوار عرایضت همون اولش خوندنی بود تا ادامه ندم تورک تورکه ایران و آذربابجان و قفقاز و ترکمنستان و ازبکستان و چین و تورکیه و مجارستان و عراق و وسط روسیه نداره همشون تورکن همونطور که ایران و تاجیکستان و افغانستان و پاکستان فارس داره و همتون یه زبون مشترک دارین ایران هم تورک داره و ریشش برمیگرده به بقیه تورکای جهان خدارو شکر سنگ نوشته هایی که از جای جای… بیشتر..

maard
maard
Reply to  Saeid
2020-05-28 1:43 ب.ظ

چقدر پرت و پلا میگی . احمد کسروی رو ربط میده به ماسون . زبان پارسی از عربی گرفته شده؟!! لابد میتراییسم هم برگرفته از پیامبره؟! lolol
خرد ایرانی هم هرگز وجود نداشته. پس توی شهر سوخته زابل ائمه اطهار بوده که چشم عمل می کرده ؟!!

moji
moji
2012-05-18 4:50 ب.ظ

سلام عزيزان چه ترك و چه فارس انصاف بدهيد كه تركها از قبل تر ها در ايران بوده اند و دلايل زيادي هم در اين خصوص است كه اكثرا به جز يهودي زده ها به آن اذعان دارند. متاسفانه از زمان رضاخان عليه تركها جوسازي شديد شد و جك ها هم از آن زمان رايج شد البته به ساير قوميت ها هم توهين مي شود هم در روزنامه ها و هم در كتابها. ما پان نيستيم برادر فارسي زبان كه خود را فهيم ميداني و طالب آزادي هستي اما مغاير با آزادي حرف ميزني، بدان كه هر ملتي به زبان… بیشتر..

براخاس
براخاس
Reply to  moji
2012-05-30 12:56 ق.ظ

@moji, اگر ماد ها فارس بوده اند لزومی نداشت که قوم دیگری به اسم پارس ظهور کند! دلیل ازاین خرانه تر و مسخره تر تو عمرم نشنیده و نه دیده بودم.نه دادا مادها اجداد کردها بودن.از چند گوردخمه و آثار بازمانده از دوره ی مادها فقط سه تاش تو شهرستانه هرسینه که همگی لک زبانند هست و یکی دوتا تو کوردستان عراق!خود تورکتون ده جا بالتر میگین از زبان مادها چیزی به ما نرسیده بعد میگین زبانشون تورکی بوده؟!خداییش کجای این اسما به تورکی میخوره آژی دهاک،فره ور تیش ،دیااکو؟!ما تو کرمانشاه ایل بزرگی رو داریم به نام ایل سنجابی… بیشتر..

شیرزاد
شیرزاد
2012-04-30 4:52 ب.ظ

هموطنان، با احترام برخورد کنیم، اما هیچ یک اجازه نمیدهیم حتی یک وجب از ایران عزیز جدا شود

مازیار
مازیار
2012-04-16 6:28 ب.ظ

بقول زنده یادصادق هدایت متاسفانه قبلا میخواستند به هر طریق ممکن ما را عرب جلوه دهند و هویت ملی مان را مسخ کنند حالا هم پان ترکهای عثمانی میخواهند هموطنان آذربایجان را با انهمه مستندات تاریخی ترک جلوه دهند کار بجایی رسیده که خشک شدن دریاچه ارومیه را که باعث ناراحتی تمام مردم ایران شده را هم بقول خودشان کار فارسها میدانن(حالا کاری نداریم که در ایران قومیتی بنام فارس اصلا وجود خارجی ندارد ) (خیلی ببخشید بقول هدایت در دوره های تاریخی مختلف میخواستند کاری کنند که ایرانیان ته عربها و سپس ترکها و در اخر انگلیسی ها را… بیشتر..

امير
امير
2012-04-25 10:16 ب.ظ

با عرض سلام
خاك بر سر منه انسانه 20 هزار ساله كه هنوز گير تعصباي اينجوريم
بوس

شاه پارسی
شاه پارسی
2012-06-21 2:08 ق.ظ

در جواب اون دوستمون بگم واژه پارسی از کلمه پرشیا که انگلیسی ها پرسیا میگویند از کلمه پرسپولیس در زبان یونانی یعنی شهر پارسه گرفته شده . یونیانیان این سرزمین رو پرسپولیس نامیدند. در مورد تاریخ و مبدا تمدن بشر از جیرفت شروع شده/با توجه به کاوشهای باستانی سال 80 که قبل از اون بین انهرین رو مبدا تمدن بشر میدونستند. این یعنی که ایران قدیمیترین و متمدترین کشور و سرزمین بوده و هست 500 قبل از میلاد مسیح بزرگترین امپراتوری جهان رو ایرانیان پایه گذاری میکنند که در اون موقع به 43 درصد جهان حکومت میکردند این رکود در… بیشتر..

کامران تؤرک
کامران تؤرک
Reply to  شاه پارسی
2012-07-07 1:42 ب.ظ

@شاه پارسی, شما مثله اینکه مطالب بالا رو نخوندین و لطفا بخونین جوابتو میگیرید!!! سند مدارکم گذاشتم واستون!!!

هموطن تو،او
هموطن تو،او
Reply to  شاه پارسی
2019-12-23 9:47 ق.ظ

جناب امپراطوری 2500ساله 43 درصد جهان از لیبی تا چین در سیطره حکومت هخامنشی بوده و تقریبا هر هفته از لیبی و مصر میومدن دستبوسی و انار و هلو میاوردن و میرفتن…جناب 16 سال تلاش مداوم در تاریخ ایکاش بز و گاو میچروندی که هم مفید باشی هم با طبیعت چیزی آموخته باشی….بگذریم ای هموطنان عزیز خدایش بدون تعصب فکر کنید و جواب بدهید.وقتی میگیم امپراطوری 2500ساله و حکومتها و بزرگان بهرحال باید جایی نمود داشته باشه در رفتار و فرهنگ این سرزمین.کلاهبرداری حرص طمعکاری دزدی فساد فساد و هر چه پستی و کاستی هس را ما داریم.یه چادر بکش… بیشتر..

Ebi
Ebi
Reply to  هموطن تو،او
2020-01-05 8:23 ق.ظ

کاکا هر هفته که نمیشه از مصر بیایی شیراز ..برا پابوسی…حداقل یکسال راه هست …خخخخخ

TTروزبهTT
TTروزبهTT
2012-05-20 8:31 ق.ظ

فارس ها هیچ افتخار تاریخی ندارند تنها چیزی هم که از تمدن دارند ساخته دست ترک هاست نمونه اش اصفهان و تهران و مشهد و…(در دوره های سلجوقی و صفوی و افشار و…) است کلا معماری ایران بعد از اسلام برخاسته از اذربایجان است(کتاب معماری ایران نوشته محمدکریم پیرنیا وتمامی کتاب های درسی معماری) ومعماری و تمدن فارس ها قبل از اسلام چیزی جز تقلید از قومیت های دیگه مثل بابلی ها و مصری ها و رومی ها نبوده (شعارشان .تقلید درست بهتر ازابتکار بد. می باشد). فارس ها خودشان را فرزندان کورش میدانند در حالی که فرزند کورش کمبوجیه… بیشتر..

کامران تؤرک
کامران تؤرک
2012-07-07 2:02 ب.ظ

بازخوانی تاریخ ایران باستان کوروش با خواهر مادرش دختراستیاگ ازدواج کرد . کمبوجیه با خواهرش اتوسا ازدواج کرد . داریوش دوم با دو دخترش اتوسا و امسترتیدا ازدواج کرد . ن.ک : دیاکونوف 7/ 611 و 430 اردشیر دوم با دختر خویش و اردشیر سوم با مادرش ازدواج به جای اورد . ندیداد 2 /972 در دوره اشکان این سنت ارایی معمول بوده و داستان ویس و رامین نشان ختودت میان برادرو خواهر دارد . ندیداد 2/977 در دوره ساسانی شاهپور اول با دخترش ناهید ازدواج کرد و بهرام با دخترش ازدواج نمود . دختر شاهپور اول با برادرش نرسی… بیشتر..

کیهان
کیهان
2010-08-15 1:16 ب.ظ

بابک خرم دین یک آذری باستان بوده و زبان آذری باستان طبق گفته ی احمد کسروی ترک آذربایجانی چیزی شبیه به کردی و لری بوده
ولی من پا را فراتر میگذارم و میگویم “تاوریژ” اسم باستانی تبریز در زبان کردی معنادار است و من به عنوان یک کرد لغات اصیل تاتها که نوادگان آذریهای باستان هستند را متوجه میشوم چون همگی ریشه گرفته از کردیست
حالا بذار بابک بالفرض محال هم کرد نباشه – مهم اینه که ترک هم نبوده! – من از تعصب بدم میاد – فقط دلیل و مدرک!

کیهان کرد
کیهان کرد
Reply to  فرشید محمودی
2010-08-15 1:53 ب.ظ

دلیل و مدرک من برای کردی بودن زبان باستان آذری علاوه بر احمد کسروی – حالی شدن لغات اصیل زبان تاتها (نوادگان آذریهای باستان) است. در ضمن دلیل من برای کرد بودن ساسانیان این است : 1. ترجمه ی متن پهلوی (فهلوی یا فیلی) نامه ی اردوان پنجم به اردشیر اول که گفته بود ای کرد تربیت شده در خیمه ی کردان (ترجمه ی این متن به عربی در تاریخ طبری و الکامل ابن اثیر آمده است.) 2. اسم همسر اردشیر بابکان کوردیه بوده است و اسم برادرش کوردی) 3.آثار ساسانیان واقع در استان کردنشین کرمانشاه است. 4. ساسان از… بیشتر..

كورد
كورد
Reply to  کیهان کرد
2011-11-25 8:12 ب.ظ

@کیهان کرد, بابا حتي يه جايي بهرام چوبين خسرو رو به خاطر بزرگ شدن در چادرهاي كردان مسخره ميكنه ، هرچي واسه اين زبان نافهم ها از هورامي گوراني و شباهت با گات ها بگي كه متوجه نميشن .از شباهت آييني يارسان ها به زردشتيان.از حضور لكي كه واژگانش به درازاي تاريخ عمر دارند.

دارا
دارا
Reply to  کیهان کرد
2012-02-24 5:25 ق.ظ

@کیهان کرد,
زنده باد ملت کرد که به هموطن بودن باهاشون افتخار می کنم. فکر باز و سیاسی کردا رو هیچ قومیت دیگه ایرانی نداره

سرباز ازادی
سرباز ازادی
Reply to  کیهان کرد
2012-06-26 3:29 ق.ظ

@کیهان کرد,

نمیخوای بگی خدام کرد بوده تارف نکنی:)

سرباز ازادی
سرباز ازادی
Reply to  کیهان کرد
2012-06-26 3:33 ق.ظ

@کیهان کرد,

بخاطر همین نصف کلماتتون عربی؟؟؟سپر انسانی؟؟؟

Ebi
Ebi
Reply to  کیهان کرد
2020-01-05 10:29 ق.ظ

کتاب ترکان و ساسانیان مطالعه شود

سامان
سامان
Reply to  کیهان
2010-12-08 4:32 ب.ظ

عزیز من وقتی حکومت دست سگ های بی خاصی مثل فارس هاست انتظار داری بزارن مدرک ها و اسناد درست نوشته بشن.اینا گروهی هستن که مخالفانشون رو در اوج ا مردی خفه میکنن.
وقتی دکتر شریعتی در 29 خرداد به طور مشکوکی مرد اعلام شد که شهید شد حتی عزاراری هایی به خاطر شهادت ایشون برپا شد.
اما حالا دیگه ایشون رو شهید خطاب نمی کنن تا حدی که حتی اسم بعضی از مدارس مه شهید شریعتی بود تغییر پیدا کرده.
به نظر من تو نباید از تعصب بدت بیاد باید از فارس ها بدت بیاد.

پوریا
پوریا
Reply to  سامان
2011-05-24 3:48 ب.ظ

@سامان, تو میگی حکومت دست فارس ها بود کی حکومت دست فارس بود بعد از صفویه همیشه که دست شما بود فار سا یدونه وکیل الرعیا (بی سواد کریم خان زند) واین اوخر پهلوی الان هم که خامنه ای از خودتونه پس چی میگی حکومت فارسا حالت خوبه

داریوش
داریوش
Reply to  سامان
2011-10-29 11:46 ق.ظ

@سامان,
بدبدخت کم آوردی ترک خر به چه جراتی به شیر آسیا می گی سگ
سگ پدرته اگه مردی و کم نیاوردی منطقی جواب بده نه با توهین
ترک خر بدبخت تو برو از همه دنیا بپرس ببین پسوند ترک ها ترک خره یا نه؟

سرباز ازادی
سرباز ازادی
Reply to  داریوش
2012-06-26 3:38 ق.ظ

@داریوش,

برو هرف زدن یاد بگیر

بد حرف بزن تو توهین کنی ما بشینیم شمارو تماشا کنیم؟؟؟

آتاخان
آتاخان
Reply to  کیهان
2011-11-01 10:49 ق.ظ

کرد عزیز شما ابتدا معنی سنندج (یا سننادج)- تیکاپ یا تیکان تپه- میاندوآب( گوشا چای)- ماه اباد(سولدوز) را بفهم و بعد بگون معنی تبریز چی هست یا نیست. ارمنی ها می گویند تاوریژ یعنی انتقام و شما می گوید کردی است. پان فارس های می گویند تب ریز. اصلاً کی گفته است که تبریز هما تاوریژ است. تبریز معنی طبق کتیبه سارگون دوم پادشاه آشور توروس می باشد که نام قدیم گوه اینالی می باشد. درضمن تاریخ مهاجرت کردها و ارمنی ها طبق نوشته هرتود و سایر مورخین بی طرف مشخص می باشد. لطفاً مطالعه کنید و بعد اظهار نظر… بیشتر..

كورد
كورد
Reply to  آتاخان
2011-11-25 8:19 ب.ظ

@آتاخان, بر پدرت مجددا درود حروزاده كوردها مهاجرن؟؟!!!!!!!!!در مقابل اين همه خريت و خريت چاره اي جز سكوت نميبينم.چون با خر نميشه اصلا بحث كرد.
پدر مردمو درآوردين از 1000 سال قبل كه پاتون به اين مملكت باز شده اول تا آخرش حكومت دستتون بوده الان هم از هر 1000 تا مسول هزار و يكيشون تركن (جمع تركي) بازهم مينالين.الحق كه نفهمي اگه نبودين تو اين مدت حداقل خطتونو تو اين مملكت رسمي ميكردين.

سرباز ازادی
سرباز ازادی
Reply to  كورد
2012-06-26 3:41 ق.ظ

@كورد,
مگه شما تونستین؟؟؟تو که بیل زنی چرا باغچه خودتو بیل نمیزمنی؟؟؟؟

Ebi
Ebi
Reply to  کیهان
2020-01-05 10:27 ق.ظ

از کی احمد کسروی نزدور شاه تاریخ نویس شده اصلا تو مورخها کسی این اقا رو قبول نداره ایشان تاریخ ساز بود نه تاریخ نویس نورخهای بی طرف ایشان را اصلا قبول ندارند ..هدف این اقا فقط پررنگ کردن خاندان پهلوی و …بوده

آرش
آرش
2010-08-19 10:17 ق.ظ

زبان فارسی جزو گروه زبانهای هندواروپایی است که مقام اول را از هر نظر در جهان دارد
ترکی جزو گروه زبانهای مغولی است که مقام چهارم را در جهان دارد

wd
wd
Reply to  آرش
2011-08-28 3:29 ب.ظ

@آرش, madraket ku in arajifo mibafi

دارا
دارا
Reply to  wd
2012-02-24 5:30 ق.ظ

@wd,
زر نزن مدرک می خوای برو یه زبان هند و اروپایی دیگه یاد بگیر.
حداقلش تو زبان هلندی که من الان دارم می خونم نه تنها لغاط مشابه فراوونه که حتی گرامر مشابه هم زیاد دارن مثلا یکی از جالباش اینه که “چه” که برای تصغیر به کار می بریم تو فارسی اینجا هم همین نقش رو داره

ح فارس
ح فارس
2010-08-19 10:40 ق.ظ

ترکها را چه ربطی به تمدن سومر، ایلام و بابل!!؟؟؟؟ همه می دانند که از مهاجرت ترکها به قفقاز و آناتولی حدود 400 سال بیشتر نمی گذرد، فقط برای اطلاع دوستان عرض می کنم موسیقی و رقصی که در آذربایجان وجود دارد متعلق به قفقاز (گرجیها و ارمنیها) است کافی است عبارت Georgian dance را در جستجوی تصاویر گوگل بجویید!!!! حالا دیدید؟؟؟ و اما در مورد موسیقی در ترکیه دیگر احتیاج به توضیح نیست!! بهترین خوانندگان ترکیه و معروفترینشان ابراهیم تاتلیس، محسون، احمد کایا و …. کرد هستند… و موسیقی ترکی در ترکیه نمیتواند در برابر موسیقی کردی ابراز وجود… بیشتر..

ناشناس در تایید ح فارس
ناشناس در تایید ح فارس
Reply to  ح فارس
2010-08-22 7:55 ب.ظ

سومریها ترک بوده اند!!!!!! چقدر خنده دار!!!!!!! حالا اگه باز بگیم ایلام به علت کردنشین بودن استان ایلام کردی بوده است باز یه چیزی هر چند این دیدگاه هم باز مردود است. ولی اینکه تعصبی حکومتهای سومر را ترکی بنامند واقعا” نمیدونم نشانه ی چیه. خاک کردستانات بزرگ نزدیک مزوپوتامیاست. (مزوپوتامیا یعنی منطقه ی تمدن بین النهرین باستان شامل سومر – بابل – ایلام و …) این را از روی نقشه ها میتوان یافت. ولی من هیچگاه تعصبی برخورد نکرده ام و نگفته ام که این تمدنها متعلق به کرد بوده چون واژه ی کرد از زمان سقوط اشکانیان شروع… بیشتر..

wd
wd
Reply to  ح فارس
2011-08-28 4:24 ب.ظ

@ح فارس, ey baba ibrahim tatleses ham ro kardin kord akhe chera tu taranehash mikhune (biz turkuz yokdo farkimiz)yani ma turkim va fargi ham nadarim boro danlod kon.

داریوش
داریوش
Reply to  ح فارس
2011-10-29 11:49 ق.ظ

@ح فارس,
آفرین بر تو کردها همیشه سرور ترک ها بوده و هستن ما از نژاد ایرایم
دهانی را که به بدنامی میهنمان باز شود پر از خاک می کنیم
زنده باد ایرانی
جاوید باد کرد

Ebi
Ebi
Reply to  ح فارس
2020-01-05 10:50 ق.ظ

سومری سومریان سومریان، ایلامیان ، لولوبیها، کوتی ها، اورارتوها و مانناها قبل از تشکیل حکومت هخامنشی به مدت حدود 4500 سال در ایران حکم می راندند که زبان همه این ها التصاقی یا اورال-التایی بوده و این زبان ها هیچگونه قرابت و نزدیکی با زبان اریایی هایی که بعدا(600 تا 900 ق.م.) به این سرزمین وارد شدند ندارند ولی از نظر ساختاری با زبانی که بعدا واز قرن ششم میلادی تورکی نامیده شد هم ریشه می باشند. دوتمدن مشهور دیگر نیز که بابلی و آشوری ها باشند از دسته زبان های سامی(عربی و عبری امروزه) تشکیل شده اند. این واقعیت… بیشتر..

حسنوند
حسنوند
2011-07-08 3:40 ب.ظ

هر آنچه که ایان است چه حاجت به بیان است ترکها 650 ساله که اران رو ویران کردند از زمان ورود تا ت زمان خروجشون الان هم که دیکتاتوری دست خودتونه. شما بافرهنگ ایران جون گرفتین حالا قد الم کردین

زهرا
زهرا
Reply to  حسنوند
2011-11-27 2:32 ق.ظ

@حسنوند,
فارسا به ما جون دادن؟؟؟؟؟؟؟؟
مثلا چه گلی به سر مازدین؟
اگه تاریخ نمی دونید ، بونید اولین قومی که در ایران حکومت تشکیل داد ترک ها بودن. اون موقع شما نمی دونستین حکومت یعنی چی.

aram
aram
Reply to  زهرا
2012-02-28 1:34 ق.ظ

@زهرا, زر مفت نزن اولین حکومتو مادها تشکیل دادن نه چهار تا تورک وحشی آسیای میانه!

ناشناس
ناشناس
Reply to  aram
2015-07-26 3:04 ب.ظ

@aram,
اشو زرتشت پيامبر ترك بوده؟؟؟
با تشكر

siyavash
siyavash
Reply to  زهرا
2012-07-01 9:24 ب.ظ

@زهرا, الان شما حکومت میکنین چه گلی زدین به سر ملت …این تعصباتن که هیچ پیشرفتی نمیکنه کس یتو این مملکت بابا بندازین دور دیگه …

alex
alex
Reply to  زهرا
2012-07-23 5:12 ب.ظ

ببینید شما واقعاً ایرانی هستید منکه فکرنکنم چرا که با این حرفهای صدتا یک غاز باعث تفرقه بین ایرانیان میشین زمان منیت ها گذشته بهتره به ما شدن فکر کنیم وبس بفکر رشد مغزی وفکری خودتون باشید وسعی کنید باعث افتخاربرای کشورتان باشید نه مایه خجالت بقولی فکر نان کنید که خربزه آب است

wolf
wolf
Reply to  حسنوند
2012-01-14 12:40 ق.ظ

اول بشین خوب تاریخ رو بخون بعد اظهار نظر کن بی سواد . برگرد به تمدن ما ترکها زمانی که شما نبودید . ضمنا ما ترکیم و زبانمان سومین زبان دنیاست نه لحجه سی و دوم عربی.

artmis
artmis
Reply to  wolf
2012-01-15 10:26 ب.ظ

گاهی سکوتم ، دشمن را فرسنگها از مرزهای خودش نیز به عقب می نشاند . نادر شاه افشار ah khodaye man, shoma ye refrence motabaro jahani moarefi kon ke tush ghedmate tarikhe tork bishtar az 900sal bashe… baradare man in jafangiat chie… !? khode gharbiha ba inke inghad ba ma sare jadal daran vali tarikhe parsi ro be 4000ghabl az milade masih midoonan! manshure KOUROSH ham ke avalin manshure hoghughe bashare Donya shenakhte shod…va emperaturish ham Avalino bozorgtarin emoeraturiye sazmanyafte moarefi shod… ina hame hast…bro tarikhe vildurant. christiancen, sahaye almani va vav va …ro bekhoon dadash. va alaki hoviyato etebare… بیشتر..

dark
dark
Reply to  artmis
2012-02-25 11:10 ب.ظ

@artmis,
dar zemn nagofte namanad artimis bozorgtarin darya salare tarikh bud va hanuzam hast hamun kesi bud ke bozorgtarin she kasto be gharbi ha vared kard va kole navgane daryayi e feron ke mostamereye rome bud o shekast dad in shakhs kesi nabud joz shir zani irani!!!!!

se
se
Reply to  حسنوند
2012-06-19 2:58 ب.ظ

adame mohtaram age harfi dari ba ehteram va ba dalil harfeto begu va ya age etelaati nadari khob nazar nade.

المیرا
المیرا
2011-12-27 10:49 ق.ظ

@fast, عزیزم حفظ کردن زبان و اصالت چیز خوبیه، پدر من اهل ارومیه اس و مادرم فارسه و چون در ارومیه نبودیم خوب بلد نیستم ترکی حرف بزنم ولی زیر سایه همسر ترکم به امید خدا دارم یاد میگیرم که ترکی صحبت کنم چون دوست دارم. میدونم که در حق ترک ها بسیار اجحاف شده و میشه ولی چیزی که باید به خاطرش اینقدر نگران باشی در وهله اول سیستم زندگی مون که مال بربرهاست و هنوز اندر خم یک کوچه ایم از تکنولوژی گرفته تا … پس بهتره سعی کنیم دنیای بهتری واسه خودمون بسازیم که با اینکه 500… بیشتر..

ترکم ترک آذربایجان
ترکم ترک آذربایجان
2012-04-14 8:26 ب.ظ

فارس زبانان عزیز…. یادتون نره که افرادی مثل ستار خان در گذشته و شهید باکری در زمان معاصر آذری بودندواز ناموس شما با جان بر کفی دفاع کردند.

دارا
دارا
Reply to  ترکم ترک آذربایجان
2012-04-20 5:40 ب.ظ

@ترکم ترک آذربایجان, عزیز من ما چه مدلی بگیم در بست مخلص آذریهای عزیزمون هم هستیم حتی اگه اونایی هم که اون بالا نوشتی نبودن ما باز هم مخلصشون هستیم ولی مشکل بحث پان تورکیسمه که کاریشم نمی شه کرد، عزیزم نژادپرستی در هر مدلیش اشتباهه اگه یه به قول تو فارس زبان هم بیاد و آریایی بودن و به رخ بکشه (هر چند اعتقاد من بدونه هیچگونه تعصب قومیتی بر اینه که آزریها هم ژنتیکن هند و اروپایی هستند) اونم خریت می کنه اگه یه کسی دیگه هم بیاد و با فلسفه پان ترکیسم رو واقعیتها رو ماله بکشه… بیشتر..

میلاد
میلاد
2012-05-12 2:39 ب.ظ

به نظر من مردم ایران احساساتی هستند تامنطقی اینکه کدام قوم بردیگری برتری دارد سوالی است که جواب ان راباید ازکسی پرسید که همه قومها اذری وفارس وکرد وعرب …ان فرد را باورداشته باشند وان کسی نیست جز خدا وخدا در قران کریم میفرماید هیچ قومی برقوم دیگری برتری ندارد مگر در پرهیزگاری ولی اگر بخواهیم ازلحاظ تاریخی ومنطقی بررسی کنیم باتوجه به اینکه بیش از50درصد جمعیت ایران را اذری هاتشکیل میدهند نتیجه میگیریم که اذریها تاریخچه ای طولانی تراز سایر قومیت ها دارند واین درحالیه که کشور اذربایجان از ایران جدا شده یعنی …

بابک
بابک
2012-05-15 5:34 ب.ظ

bebinid chera harfe moft mizanin, man ye torkam va chizi be name azery sakhteye daste hamin farsaye fashiste k eftekhareshoon koroshie ke bad az khoonrizihaye ziad tooye(araz) aras koshtimesh ta donya az daste kesafat kariaye in adame khoonkhar rahat she , ,koorosh bad az hamle be babel va shekast dadane babelia nemidoonam che karayi kard vali midoonam adami ke ba koshto koshtar be hookoomat reside ba khaleye khodesh ejdevaj karde va har ruz be ye gesmat khavare miane hamle karde va adamaye besiari ro koshte ta inke dahanesho tooye aras…kardim o koshtimesh, fekr mikar azerbayjan ham mesle bagie jahast ,… بیشتر..

مسعود اکبری
مسعود اکبری
Reply to  بابک
2012-05-15 10:45 ب.ظ

درود @بابک,
از زبان فارسی برای فرستادن دیدگاه استفاده کنید

ايراني
ايراني
2012-05-16 5:19 ب.ظ

در حالي كه آمريكا در سايه اتحاد ايالات مختلف توانست بدون پشتوانه تاريخي به چنين هيمنه اي دست يابد، آنجا كه اروپاييها كه پس از دو جنگ ويرانگر و خانمانسوز چاره درد خود را در اتحاد يافتند، شيخ نشينهاي حاشيه جنوب خليج هميشه فارس در سايه اتحاد به شوكت، احترام و شكوفايي اقتصادي دست يافتند، من يكي كه متوجه نمي شوم زدن بعضي حرفها و تفاخر به نسب و نيا و نبش قبر برخي وقايع تاريخي كدام درد هموطن آذري يا كرد يا بلوچ يا عرب يا تركمن مرا درمان خواهد كرد؟! الا اينكه بعضيها بوي كباب به دماغشان خورده… بیشتر..

yashar
yashar
2012-05-23 1:48 ب.ظ

داداش هرچی سر این ملت بیاد حقشون به قول یارو خود کرده را تدبیر نیست….

تورک ایران
تورک ایران
2012-05-28 12:00 ق.ظ

من نمی دونم شما پارسها چرا کمبود های فرهنگی و تاریخی دارین دوست دارین با تحریف در تاریخ مردم غیور آذر بایجان صاحبان اصیل ایران وایرانی به دست بیارین شماها عقده ای هستید از بی فرهنگی رنج میبرید از بی اصالتی رنج می برید شماها با فردوسی بیمار وحزیان گو وخیال پرداز افسانه ای لعنت اله پیمان بستید که ما مردم تورک را همیشه از خود نارحت کنید با اینکه میدونید دارید با دم شیر بازی میکنید .الان دیگه قرن 21هست بهتره دست از عقده هات برداری .الن همه به فکر پیشرفت علمی هستند اما تو هنوز داری با عقده… بیشتر..

کامران تؤرک
کامران تؤرک
2012-06-13 1:08 ب.ظ

تاریخ ورود آریائیها(فارسها)وسومریان(ترکها) به ایران آریائیها بررسی های گسترده علمی ثابت کرده است که آریائیان از ۹۰۰سال قبل از میلاد مسیح که به هزار سال هم نرسیده بود به منطقه خاور نزدیک وخاور میانه “ازجمله فلات ایران سرازیر شده اند وجریان این سرازیری وکوچ تا۶۰۰سال قبل از میلادبه مدت ۸۰۰سالادامه یافته است.لیکن باید گفت که سخن راندن از نژادآریائی ویا اقوام هندواروپایی زبان در سالهای پیش از سده نهم قبل از میلاد در منطقه و به تبع َآن در فلات ایران وآذربایجان بی معنی است.چرا که موج سرازیری آریائیان به این منطقه از همین تاریخ آغاز گشته است. در این… بیشتر..

فرهاد
فرهاد
Reply to  کامران تؤرک
2020-05-26 2:02 ب.ظ

دوست عزیز شما که تاریخ دان نیستی و منبعت هم که یک حقوق دان هستن مگه مجبوری داداش؟؟؟
سومری یک تمدن سامی هست و این رو دنیا میدونن چه ربطی به آلتاییم=ک ها داره؟

`

کامران تؤرک
کامران تؤرک
2012-06-13 1:17 ب.ظ

پارسی را پاس بداریم،تورکی را ترک(ختم به فتحه) کنیم!! 1.فارسی را بعنوان33مین گویش عربی(گویش:لهجه),پاس بداریم ترکی را بعنوان سومین زبان زنده و توانمند دنیا ترک کنیم. 2.پارسی را با 60میلیون متکلم پاس بداریم ،ترکی را با 360میلیون متکلم ترک کنیم!!!! آیا این انصاف هست؟ 3.پارسی را با 2500سال قدمت پاس بداریم ،ترکی را با 7200سال قدمت ترک بکنیم. 4. پارسی را با4000واژه اصیل پاس بداریم اما تورکی را با 100/000واژه اصیل ترک بکنیم. 5.پارسی را با 60تا70فعل اصلی پاس بداریم ،تورکی را با3500فعل اصلی ترک بکنیم. 6.پارسی را با 350فعل غیر اصلی پاس بداریم ، تورکی را با 24/000فعل غیر… بیشتر..

کامران تؤرک
کامران تؤرک
2012-06-13 1:53 ب.ظ

bakı, təbriz, ankara
biz hara farslar hara

کامران تؤرک
کامران تؤرک
2012-07-07 1:56 ب.ظ

اگه کسی بخواد نظری درباره ی تاریخ فارسی و ترکی یا عربی نظری بده اول باید زبان های ترکی فارسی و عربی رو بلد باشه!!! لطفا شماهایی که حتی یه کلمه هم ترکی بلد نیستید نظری هم در این مورد ندید!!! چون این سه زبان درآمیختگی زیادی باهم دارن!

کامران تؤرک
کامران تؤرک
2012-07-07 4:58 ب.ظ

فارس یا ترک؟ آویزه ای که بعضی از شوونیستها در ایران آویزه دست خود قرار داده اند این است که ترکهای ایران (آذری و ترکمن و قشقایی و …) پس از حمله مغول به ایران ترک شده اند وقبل از ان فارس یا تاتار بوده اند؟ به راستی کدام یک از فارسها و ترکها قبلتر به ایران آمده اند؟ به راستی آیا ترکهای ایران ۶۰۰ سال قبل به یکباره ترک شده اند؟! نظریه آریایی بودن ترکها اولین بار توسط کسروی مطرح شد.او در پژوهشهای خود در آذربایجان به منطقه ای برخورد کرد که در آن دو روستا به زبان نوعی… بیشتر..

یوسف
یوسف
2012-08-04 9:40 ب.ظ

زمانی بسیار به دین ومذهبم معتقدبودم آنقدراعتقاداتم قوی بود که صدهافرصت شغلی را بدلیل نامشروع بودن ردکردم در هرکاری نهایت احتیاط را انجام میدادم تا دامنم آلوده بگناه نگردد حال سخت پشیمان هستم وخود را بازنده میدانم چون از پاکی جز شرمندگی نزد همسر و فرزندم چیزدیگری عایدم نشده تنها دلخوشیم این است که شرافت دارم اکنون که این مطالب را می نگارم سخت ترین شرایط ممکن را با دلی مملو از خون طی میکنم دوستان که بی‌دلیل و بی مزد یک دیگر را سرزنش و توهین میکنید قصد اثبات چه چیز مهمی را دارید؟مگر شماها نه انسان یا بلکه… بیشتر..

فرامرز
فرامرز
Reply to  یوسف
2012-08-28 7:11 ب.ظ

@یوسف,
آقای ماکسیمیلیانوس یا ببخشید یوسف!!!
اگر مشکلی دارید برای خودتان ولی لطفا از انتحار و انزجار بیرون بیایید و چشم خود را به واقعیته نبندید. ضمنا شما آریایی هستید یا رومی؟

ابی
ابی
2012-09-05 11:50 ب.ظ

لرهای جنوب دیگه چه صیغه ای هستند
انگار در رویا سیرمیکنی
اگرروزی برسه باشما شاخ به شاخ بشیم هرچه لرو فارس وپارس و..ازشهرهای عربی مان میندازیم بیرون

فرزاد
فرزاد
2017-01-15 5:15 ب.ظ

همون احمد کسروی ملعون اواخر عمرش اعتراف کرده که کج خوانی و تحریف تاریخ کرده, برای شما متاسفم که چرندیات بی پایه و اساس کسروی مفنگی رو پژوهش های علمی با ارزش قلمداد میکنید! کسروی توی روزنامه العرفان سوریه تحت مقاله ای با عنوان الغت الترکیه فی ایران اعتراف به قدمت زبان ترکی ایران کرده و چرندیات خودشو رد کرده,ترجمه فارسی این مقاله از پروفسر شهابی شجاعی موجوده, و ترجمه انگلیسیش هم از اوان زاگال دانشمند و کسروی شناس معروف امریکایی موجوده!هر چند که شاید نظرمو.چاپ نکنی ولی گفتم که بدونی مردم گاگول نیستن!!!دست از لجن پراکنی و تحریف تاریخ… بیشتر..

مهرداد
مهرداد
Reply to  فرزاد
2018-09-05 1:47 ب.ظ

خب الغت الفارسیه فی ترکیه نداریم مثلا…لجن پراکنی رو پان ترکها میکنن آقای محترم

آرش
آرش
2009-09-23 12:13 ق.ظ

سلام حرفهای هر دو ( سه ) طرف رو خوندم! نه هیچ کس ( هیج انسانی ) به فکر قتل عام نیست؛ولی وقتی اینهمه محدودیت وجود داره ، یقینا ناراضی هم پدید میاد ؛ در مورد زبان ترکی ، بیش از حد توهین فرمودید؛یعنی به قول دکتر شریعتی ، آدم تا یه حدی به کسی که داره توهین می کنه ارزش سکوت کردن قائله ولی اینجا طرز حرف زدن ، همچین اجازه ای به ما نخواهد داد ؛ اگر دوست دارید ، به موسسه EMT آمریکا مراجعه کنید و موارد زیر رو بررسی کنید که همه ساله یه گزارشی در… بیشتر..

ناشناس در جواب آرش
ناشناس در جواب آرش
Reply to  آرش
2010-08-22 7:45 ب.ظ

زرت بابا !! – اراجیف بدون مدرک تحویل مردم نده – تو قرن 21 زندگی میکنیم – نفهم که نیستیم – زبان ترکی رتبه ی 26 رو تو طبقه بندی 88 زبان برتر دنیا بر اساس مجموع ارزشها کسب کرد در ژانویه سال 2008 . طبقه بندی 88 زبان اول دنیا بر اساس مجموع ارزشها: 1- انگلیسی 2- فرانسه 3- اسپانیولی 4- آلمانی 5- ژاپنی 6- هلندی 7- عربی 8- سوئدی 9- ایتالیایی 10- دانمارکی 11- ایسلندی 12- فنلاندی 13- رومی 14- روسی 15- لهستانی 16-پرتغالی 17- نروژی 18- چینی 19- عبری 20- چک 21- اسلوونی 22- مجاری 23- کره… بیشتر..

مرگ بر ایران
مرگ بر ایران
Reply to  ناشناس در جواب آرش
2010-10-22 5:07 ب.ظ

اخه پان سگ افغان فارس سگ خوک صفت
زبان اذری رو هم توی افغان کشف کردی که میگی زبان اذری
زبان ایرانی ؟؟؟
واقعا که …
مرگ بر ایران و ایرانی

مهدی
مهدی
Reply to  مرگ بر ایران
2010-10-24 3:41 ق.ظ

بی ناموس چی ضرضر میکنی
نابود کشورت با مردمانه درپیتش باد
حروم لقمه گربه صفت

فرزاد
فرزاد
Reply to  مرگ بر ایران
2011-11-01 7:21 ب.ظ

خاک بر سرت آبروی هر چه آذربایجانی هستی بردی..
من اهل تبریزم.. توهین نمی تونم بکنم بهت.. هم زبانمی هم دینمی حداقل از دشمن بهتری…
تو زاده ی خاک آذربایحان هستی آذربایجانی که ایرانی بوده و هست چون خون داده.. بها داده.. تو پسران بابک و ستاخان و باقرخان و … هستی که عمر و جانشان را برای ایران داده اند… خجالت بکش…
آذربایحانی ایرانی است و آذربایجان عضو جدا ناپذیر از ایران….

ahad
ahad
Reply to  فرزاد
2012-02-19 7:20 ب.ظ

@فرزاد, دستمال کشی ممنوع!!!!!!!1

نام سهراب
نام سهراب
Reply to  مرگ بر ایران
2012-05-09 12:27 ب.ظ

@
درود بر تو اگر مرگ مرا می خواهی باز هم درود برتو چون تو هم از زبان ایرانی وفارسی برای نگارش مرگ استفاده کردی . درود وصد درود به تمام همچون تو عزیز که زبان من ایرانی را مد دانی و می نویسی
بدرود سالار .

پولاد
پولاد
Reply to  ناشناس در جواب آرش
2012-02-04 1:11 ب.ظ

@ناشناس در جواب آرش, پولاد پاسخ در تاريخ بهمن ۱۲م, ۱۳۹۰ (3 days ago) ۲:۲۲ ق.ظ: @دیاکو, نواحی با بیشترین جمعیت کرد زبان: اسیا ترکیه:۱۴ تا ۱۹ میلیون ایران:۶٬۵ تا ۷ میلیون عراق: ۶ تا ۶٬۵ میلیون سوریه: ۲ میلیون آذربایجان:۱۵۰٬۰۰۰ اسرائیل:۱۰۰٬۰۰۰ ارمنستان:۴۵٬۰۰۰ اروپا آلمان:۵۰۰٬۰۰۰ تا ۸۰۰٬۰۰۰ روسیه:۱۰۰٬۰۰۰ سوئد:۸۰٬۰۰۰ تا ۱۰۰٬۰۰۰ فرانسه:۱۵۰٬۰۰۰٬ انگلستان:۱۰۰٬۰۰۰ کل جمعیت ۲۸ تا۳۶میلیون نفر منبع :مردم کرد از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد ۲ – کردستان ترکیه نام بخش شرقی ترکیه است که ساکنان آن کرد هستند. این منطقه بین ۱۹۰۰۰۰ تا ۲۳۰۰۰۰ کیلومتر مربع، یا نزدیک به یک سوم خاک ترکیه را در بر می‌گیرد. جمعیت کردهای… بیشتر..

کسرا
کسرا
Reply to  آرش
2011-05-13 2:00 ب.ظ

اینا همشون یه مشت پان ترک هستند که از اقوام وحشی مغول بودن و حالا زر زر مفت میکنن. مغولای وحشی، کثیف و کثیف بدون هویت 1.سنگ نبشته ای را اسم ببرید که به زبان ترکی باشد و قدمت تاریخی آن دست کم1000 سال باشد(نیازی به 7200 سال شما نیست.) 2.خط و یا کتابی کهن تر! از کتاب چند صد ساله ی دده قورقود معرفی کنید. 3.ادرسی اینترنتی نشان دهید که از سنگ نبشته به زبان ترکی عکس یا مطلبی دارد(البته ادرس وبلاگ های پانترکان نباشد!) 4.موزه ای معرفی کنید که سندی در پیوند با خط اصیل ترکی در آن… بیشتر..

wd
wd
Reply to  کسرا
2011-08-28 3:00 ب.ظ

@کسرا, javabe 1. sang neveshteye 6000 sale dar meshgin shahr tu ostane ardabil ke hamash bar ruye sange na male kurushetun ke ba kheshte 2.javabe sovale dovvom.azizam age savad dashte bashi shahname ferdosi 60000 beyt dare va gedmatesh be garne 4 mirese va ma baraye konkur cherdosi hefz mikardim dar hali ke ketabe manas yeki az shaxsiyat haye gahremane turk tu shahre sumqayit azrbaycan 70 kilumetri baku 1000000 beyt dare 16 barabare shahnametun ke hamash gate getmatesham 1800 sale pish ba khate turki ke bad az eslam be ehterame dine azize eslam be arabi bargardundimesh.3.hamasho filter kardin.4.80sale pish ta alan… بیشتر..

داریوش
داریوش
Reply to  wd
2011-10-29 11:40 ق.ظ

@wd,
زنده با کسری اینا همون بسشونه که بهشون می گن ترک
درود بر تو جانم فدای ایران

المیرا
المیرا
Reply to  داریوش
2011-12-27 11:10 ق.ظ

@داریوش, عزیزم خیلی جلوی خودم رو گرفتم که اینو ننویسم ولی نشد قبلا معذرت میخوام آخه احمق کودن خجالت نمی کشی 200 سال شاید هم بیشتر از دنیا عقب افتادیم به جای اینکه به فکر توهین به هم وطن های خودت باشی که خودت هم خوب می دونی در اشتباهی و بحث اصالت اگه باشه ترک ها خیلی بیشتر از شما تاریخ دارن… به فکر پیشرفت باشین آخه خدا چطوری بنویسم این احمق ها کمی به خودشون بیان بابا بسته دیگه عقب افتادگی بسته بی فرهنگ بازی بسته این همه ترور شخصیت کجا سیر می کنین تو هپروت از این… بیشتر..

کسرا
کسرا
Reply to  wd
2012-11-24 2:58 ب.ظ

@wd, توهم در چه حد؟!! من میگم آدرس اینترنتیشو بده که این سنگ نبشته به زبون ترکی باشه. اصلا چرا راه دور بریم ترکا انقدر کمبود هویت دارن که برای نشون دادن خودشون تاریخ خودشونم تحریف میکنن. نمونه بارزش سریال “حریم سلطان” آیا واقعا لباس زنان دربار عثمانی آنگونه که در سریال نشون داده میشه بوده اش؟ ایرانیان عزیز، ترکا برای اینکه خودشونو همپایه کشورهای اروپایی نشون بدن اصالت خودشونو هم تحریف میکنن و اومدن لباس زنان دربار عثمانیو همانند لباس زنان دربار کشورهای اروپایی آنزمان نشون میدن :)) آخه بحران هویت تا کجا؟ چقدر یه انسان باید کمبود هویت… بیشتر..

کسرا
کسرا
Reply to  wd
2012-11-24 5:17 ب.ظ

@wd, توهم تا چه حد؟!!! گفتم که آدرس یه سنگ نبشته یا کتیبه یا …. که بیانگر این باشه که خط ترکی وجود داشته. اصلا شما پان ترکا بدلیل نداشتن هویت و پیشینه تاریخی ناچار به جعل تاریخ خودتون هستین. نمونه خیلی خیلی روشنش سریال” حریم سلطان” هستش. به نظر خودتون آیا لباس زنان دربار عثمانی به این صورت بوده که در سریال نشون داده میشه؟ انسانی که هویت و پیشینه تاریخی نداشته باشه برای جبران این کمبود دست به هر نوع جعل و تحریفی میزنه ولو تحریف گذشته خودش و اصالتش. خیلی جالبه که لباسهای زنان دربار عثمانی رو… بیشتر..

آتاخان
آتاخان
Reply to  کسرا
2011-11-01 10:05 ق.ظ

اولاً، باید به نتایج کشفیات اخیر توجه کرد. جدید ترین تحقیقات نشان می دهد که ترکای جهاد از اطراف دریاچه ارومیه و آذربایجان به کل دنیا پخش شده اند. ثانیا الفای لاتین از خط نوشته های ترکی برگرفته شده است. این حروف الفبا روی قالی های یافته شده از زیرخاک و بجا مانده دیده می شود. سنگ نوشته های تپه حسنلو- اُرخون و ینی سیی این الفا را نشان می دهد. زبان ترکی آذربایجان کاملترین شاخه ترکی است روی ادبیات زیاد صحبت نمی کنم می توانید از اساتید زبان فارسی جایگاه و قدمت زبان ترکی را بپرسید. درقسمت غربی ایتالیا… بیشتر..

كورد
كورد
Reply to  آتاخان
2011-11-25 7:49 ب.ظ

@آتاخان, حتما تحقيقاتو پدرت انجام داده،تو جاي جاي تاريخي كه ايرانيا هم ننوشتن به طور قطع و يقين نشاني از حضور تركان در آذرآبادگان تا پيش از زياريان و آل بويه وجود نداره و به قطع اين سرزمين كردان را در خود جاي ميداده.”این حروف الفبا روی قالی های یافته شده از زیرخاک و بجا مانده دیده می شود”جمعش كن حتما قاليش پلاستيكي و ساخت چين بوده؟!كه تا حالا زير خاك دوام آورده.حتما زردشت هم ترك بوده و اشتباها اوستا به زباني است كه به گويش هاي مختلف كوردي شباهت داره.

ترک گیزی
ترک گیزی
Reply to  كورد
2012-06-05 10:42 ق.ظ

@كورد, تا حالا تاریخی به جز کتابهای مدرسه ات خوندی. بومی بودن ترکها در مناطق مختلف دنیا از ارومچی و ترکستان چین تا اروپا نشان دهنده امپراطوری هزاران ساله ما بر دنیاست. این حرفها از همین عقده های هزاران ساله شما سرچشمه می گیره. هرجا که تو متن تاریخ یه امپراطور پر قدرت و باهوش ترک شما رو یاد پستی های ژنتیکی تون میندازه لقب وحشی و خونریز بهش میدید. یه سر به سایت انجمن زبان اروپا و آمریکا بزن می بینی که خودشون میگن 17 درصدواژه های زبان انگلیسی، 19 درصد فرانسویري، 16 درصد آلمانی و32 درصد ایتالیایی ریشه… بیشتر..

تورک
تورک
Reply to  كورد
2012-09-12 3:54 ق.ظ

اخه بی تاریخ تر از کورد هم هست تاریختون چیه تمدن تون چیه ؟ کدوم حکومت تاریخ مال شماست کدام حرکت انقلابی داشتید ؟ کدام اثر جاوندان ادبی تاریخی دارید برای ایران چیکار کردید؟ کدام سنگ نوشته و کتیبه به حضور شما در کل دنیا اشاره میکنه شما که شاخه از پارس هستید که خیلی دیر متمدن شدید همیشه در حال جدال هستید خوبه توهم ادعای اذربایجانو داری؟ کدام شخصیت تاریخی یا معاصر تا ثیر گذار را دارید؟همیشه حسرت یک حکومت کوچک در تاریخ را دارید چرا دهن ما را باز میکنید افتحار تاریخی تون چیه؟ زبان تونم که با… بیشتر..

کسرا
کسرا
Reply to  آتاخان
2011-12-25 12:14 ق.ظ

@آتاخان, آخه اسکول نمیدونستی بدون که قدمت ورود قوم ترک با ایران زمین به بعد از حمله عربها به ایران میگذره. اگه میخوای بیشتر حالیت شه برو نوشته های سیاحان عرب زبون رو بخون که وقتی به ایران و مناطق آذربایجان رسیده بودن صحبتی از زباون ترکی نکردن. لابد اینا رو هم ماها در آوردیم !!! اصلا اینی که گفتی : “درقسمت غربی ایتالیا قومی بنام آتسروک پیش از سه هزار سال پیش مستقر شده اند که از آذربایجان مهاجرت کرده و به آنجا رفته اند نام رودخانه ها و مکان های در آنجا وجود دارد که با نام های… بیشتر..

زهرا
زهرا
Reply to  کسرا
2011-11-27 3:05 ق.ظ

@کسرا,
خوب این که معلوم شما جواب حرف حق با گلوله میدین. این که دیگه گفتن نمی خواد. این نشون می ده که شما که این همه ادعا دارین یه کم شعور ندارین.

تورک ایران
تورک ایران
Reply to  کسرا
2012-05-28 10:17 ب.ظ

@کسر ،من چیزی ندارم بهت بگم چون من زبان پارسی یا همون بهتر زبان افغانی یا در اصل زبان سگ رو نمی فهمم اما یادت باشه اگه کل پارس های جهان رو جمع کنی باز در حدی نیستی که بخوای من تورک را تحدید کنی .اما من نمیگم تاریخ شاهد بی عرضه گی وبی غیرتیه تو هست بزار بیشتر توجیهت تو به من توهین کردی گفتی ترک خر ،اما بدون وقتی که افسر انگلیسی و روسی با مادر و خواهر تو حموم میرفتن این من و امسال من بود که تو تبریز جنگید و خون داد وشهید شدو اما ناموس… بیشتر..

ایرانی
ایرانی
Reply to  آرش
2011-07-09 5:58 ب.ظ

@آرش, سلام به همه ایرانیها….
شما ترکها یا پان ترکها یا هر چی…. هر وقت تونستید اسمتونو به ترکی روی یه کاغذ بنویسید بیاید با هم صحبت میکنیم…..!

بابک
بابک
Reply to  ایرانی
2011-08-02 1:04 ق.ظ

@ایرانی, آره بابا چرا بهم توهین میکنید هر ملتی برای خودش تاریخی داره ارزشهایی داره که شاید یه ملت دیگه ای نداشته باشه اینقد به شخصیت هم توهین نکنید شاید شما آقای ترک 7 نسل پیشت ایرانی باشهیا شما اقای فارس 7نسل پیشت به ترکا بخوره از کجا میدونی چندین قرن در کنار هم داریم زندگی می کنیم اونم با آرامش بهتره بهم احترام بزاریم

محسن
محسن
Reply to  بابک
2012-01-11 9:19 ب.ظ

@بابک, بابک, درود بر تو دوست عزیزم اینها همه توطئه دشمنان این مملکت است که می خواهند مردم شریف و نجیب ما را به هم بیندازند آخه چی فرق میکنه که با چه زبانی صحبت کنیم من به عنوان یک فارس به همه ترک زبان ها احترام میگذارم و اونا رو دوست دارم. این نظرات بیشتر از ناحیه دشمنان این مملکت وارد اذهان پاک شما میشود گذشته هر چی بوده مهم نیست بییایید مملکت خودمون را بسازیم با درود برهمه قومیتهای ایران.

wd
wd
Reply to  ایرانی
2011-08-28 3:06 ب.ظ

@ایرانی, ایرانی, ma baladim esmemuno che jur benvisim shoma farsha berin chare juyi bekonin ke har ja mirin betun dozd ya terrorist migan

amir
amir
Reply to  آرش
2011-11-06 9:32 ق.ظ

@آرش,
سلام دوستان
حرفهاي همه شما را خوندم.واقعا براي خودمون متاسفم
ما همه ايراني هستيم يا مثل من از نژاد فارس يا مثل شما از نژاد ترک.
ايا ما ايرانيها که ادعاي تمدن و فرهنگ ميکنيم بايد اينطوري به جون هم بيفتيم و همديگه را مسخره کنيم؟

المیرا
المیرا
Reply to  amir
2011-12-27 11:12 ق.ظ

@amir, حق با شماست
کو گوش شنوا
تو یه عالم دیگه سیر می کنن این عزیزان
امیدوارم روزی بفهمن که اتحادشون رو گرفتن جاش کینه توزی بهشون تقدیم کردن.

Amir
Amir
Reply to  المیرا
2012-02-09 4:00 ق.ظ

زنده باد ایران وایرانی فارس-ترک-لر-کردولک وسایرقومیتها

yavar
yavar
2009-09-25 3:45 ق.ظ

سلام
از آرش به خاطر اطلاعات روزش ممنونم
از بچه هایی که نظر میدن خواهش میکنم که به هیچ ملیتی توهین نکنن .چون هر زبان مادری خودشو اندازه دنیا دوست داره .
البته بنده اینقدر سرمشغولی دارم که نمیتونم دنبال مقالات
روز دنیا برم .
از شما خواهش میکنم اگه مقالاتی در مورد زبان کامل ترکی دارین بذارین و اگه سایت معتبری دارین که این اطلاعاتو داشته باشه بذارین .
در آخر از مدیریت محترم سایت تشکر میکنم .
yashasin turk elimiz

آتاخان
آتاخان
Reply to  yavar
2011-11-01 10:16 ق.ظ

ایرانی عزیز- من هم با شما موافقم نباید به هم دیگر بد و بیراه بگوییم ما باید بتوانم قبل از راه اندازی گفتگوی تمدن ها خودمان ظرز گفتگو را یاد بگیریم. من نمی دانم این اصطلاح پان ترک را این قدر بد معرفی می کنند مثل کلمه کمونیسم زشت معرفی می کنند. من مطمئن هستم که این چنین افرادی هیچ اطلاعی از تعریف و معنای پان ترکیسم ندارند.لازم می دانم معنای واقعی آن را بیان کنم: پان ترکیسم سه اصل دارد: 1- مسلمان بودن 2- ترک بودن 3- مدرن بودن نشان گرگ خاکستری که ترک ها با دست و انگشتان… بیشتر..

كورد
كورد
Reply to  آتاخان
2011-11-25 7:56 ب.ظ

@آتاخان, نكبت تو قبل از ترك بودن ايراني هستي،حالا زبونت به خاطر يه سري مسائل تاريخي تركي هست دليل نميشه كه گذشتتو فراموش كني يا انكار كني و بگي من از 3000 سال پيش ترك بودم.مثل اين ميمونه كه بگي مثلا چون مصر الان عربيه پس فراعنه و اون تاريخ با شكوه هم مال عربا بوده و بس و يا اينكه مردم مصر كنوني از شبه جزيره عربستان رفتن اونجا و ذاتا عربن درحالي كه مردم مصر كنوني چه از لحاظ نژادي و چه آدابو رسوم هيچ فرقي با قبطيان كه فرهنگ خودشونو حفظ كردن و جمعيت نسبتا زيادي رو… بیشتر..

فرامرز
فرامرز
Reply to  آتاخان
2012-08-28 7:05 ب.ظ

@آتاخان,
بله درست است ما در تبریز میدانی داریم به اسم میدان قورد (گرگ) که متأسفانه به دلیل محروم شدن از ابتدایی ترین حقوق خود یعنی تکلم و نوشتن به زبان مادری توسط فارسها حالا هر چیزی که بگیم فارس یا پان فارس. این کلمه الان به اشتباه در نوشتار قطب نوشته می شود که تحریف تاریخی کلمه است. مرحوم محمد جواد مشکور که دقیقا یادم نیست کدوم کتابش در بحث از جای اسمها و نامها و ارتباط آن با نمادها به این موضوع اشاره دارد.

حسين
حسين
2010-01-18 12:54 ب.ظ

راستش خواندن اين همه حرفهاي نسجيده و از سر احساسات تند بسيار آزاد دهنده است . هر كسي حق دارد به زبان مادري و قوميت خود افتخار كند . هر كسي حق دارد زبان مادري ، آداب و رسوم و موسيقي – هر آنچه را كه از پدرانش به او به ارث رسيده – را به فرزندانش بياموزد. هر كسي حق دارد به حق كشي ، توهين تبعيض معترض باشد.هر كسي حق دارد در مورد سرنوشت خود آزادنه تصميم بگيرد. اما ، زبان مادري و قوميت كه تيم فوتبال نيست . اين حرف هاي كودكانه درباره برتري اين زبان بر… بیشتر..

المیرا
المیرا
Reply to  حسين
2011-12-27 11:14 ق.ظ

@حسين, حق با شماست
کو گوش شنوا
تو یه عالم دیگه سیر می کنن این عزیزان
امیدوارم روزی بفهمن که اتحادشون رو گرفتن جاش کینه توزی بهشون تقدیم کردن.

araz
araz
2010-04-09 8:54 ب.ظ

هر ملتي حق ان را دارد كه زبان خودشو داشته باشد مثل اينكه ما بخواهيم به فارس اقلييت بگوييم كه بيا از اين به بعد زبان رسمي شما تركي است به نظر من اگر رسمي كشور ايران ترك ميشد ايران بايد به خودش افتخار ميكرد كه سومين زبان زنده دنيا را دارد و همگروه با كشورهايي مثل تركيه اذربايجان تركهاي اروپا ازبكستان تاتارستان تركمنستان قرقيزستان وغيره… است نه هم زبان با كشوري مثل افغانستان . اين متن را من به وسيله الفباي عرب نوشتم چون اگر مي خواستم به زبان تركي بنويسم فاسهاي عزيز نمي توانستند بفهمند. yaşasin azərbaycan şarafly… بیشتر..

پوریا
پوریا
Reply to  araz
2011-05-24 2:54 ب.ظ

@araz, ولی چیزی که من میبینم الفبای انگلیسیه نه ترکی

wd
wd
Reply to  پوریا
2011-08-28 3:14 ب.ظ

@پوریا,hurufati ke araz neveshte kamelan torkiye mage shoma ke minevisin va migin farsiye vali hamash alefbaye arabiye fagat a e o farg mikone eshtebah nakon

سميع الحق "سميع "
سميع الحق "سميع "
Reply to  araz
2011-11-16 10:08 ق.ظ

به جواب – @araz) اقاي رضا تو تاسف ازهمزبان بودن با مرز شرقي كشورت يعني افغانستان ميكني ولي ما افغانها دركل ازهمسايگي با كشورهاي بنام ايران وپاكستان تاسف ميكنيم چون واقعا درطول تاريخ نشان داديد كه شما نه تنها كه مداخله گر ، متجاوز ونامرد هستيد حتي به هموطنان خودتان كه شامل ترك زبان ها ، اذربايجاني ها ، لرد ، كرد ها وغيره كه ساكن اصلي كشور شما هستند رحم نمي كنيد و هميشه برايشان جوك ميسازيد و ازلحن وطعن تان به زبان هاي ديگر ساكن ايران نيز پروا نميكنيد درحاليكه خودتان مسخره تمام دنيا هستيد شما را درهيچ… بیشتر..

ايراني
ايراني
Reply to  سميع الحق "سميع "
2012-05-03 10:54 ق.ظ

@سميع الحق “سميع “, اينهم پاسخ مهمان نوازي ايرانيها از ميليونها افعان و تقسيم كردن نانمان با آنها و گرفتن فرصتهاي شغلي از اتباع ايران و دادن آن به افغانها.اين اولين بار نيست كه ناسپاسي خود را به ايرانيان اثبات كرده ايد(قضيه رود هيرمند يادمان نرفته است). ضمنا آقاي سميع الحق، اول- اگر كسي در دنيا شما را مي شناسد يا به واسطه طالبان و جنايات آنهاست و يا به واسطه مسائل ناشي از اشغال كشورتان توسط نيروهاي غربي و گرنه اين شما و اينهم افغانستانتان. غير از صدور افيون و بيماري و نكبت مگر چه گلي به سرمان زده… بیشتر..

ماهان
ماهان
2010-05-02 12:50 ق.ظ

من متولد تهرانم ولی پدر و مادرم ذاتن اهل آذربایجان شرقی هستند. 25 سالمه الان که نگاه می کنم افسوس میخورم که چرا با این زبان آشنایی کامل ندارم.افسوس میخورم که یک زبان زنده دنیا را که کاملا درک می کنم و می فهمم ولی قادر به تکلم مانند یک بچه بزرگ شده در تبریز و … نیستم.چرا؟ من ابتدا یک ایرانی ام خواه آریایی باشم مشکلی نیست ولی من یک ترکم و زبانم آذری و یا ترکی است و اصالتم ترک هستم. حق تحصیل و حق تکلم به زبان مادری در یک دیار حق مسلم کرد و لر و… بیشتر..

ماهان
ماهان
2010-05-02 12:53 ق.ظ

بابت تایپ سریع از دوستان در املای کلاماتم عذر خواهی می کنم.
جانب دارانه حرف نمیزدم …خواهشن بیشتر مطالعه کنیم.همه و همه.

کیهان
کیهان
2010-07-31 12:07 ق.ظ

من از ترکا خیلی بدم میاد
همه ی اسطوره های کردی رو به اسم خودشون قالب زدن از جمله :
بابک خرمدین – زرتشت – مانی – ضحاک (آژی دهاک) و و و …

سهند
سهند
Reply to  کیهان
2010-08-11 6:07 ب.ظ

kim deyir baake khoramdin korddo?akhi niya biela kotah bin siz?babak tuork uoglo va azarbacanlidi . yashasin manim ana yourdom azarbaican. shanli vatanim .
alahh babaka rahma elasin

toham uongadr badet biyad az tuorka ke ye ruzi betartaki .akhe bi ensaf ki gofte babak kord bode?

كورد
كورد
Reply to  سهند
2011-11-25 8:07 ب.ظ

@سهند, جمعش كن په نه په بابك نامي تركي است.عبرت تمام تاريخ نويسا من جمله عربا اذعان دارن كه بابك عليه اشغال گري عربا ميجنگيده و به شدت در پي احياي ايران بوده و اونو مجوس ميخوندن حال آنكه تمام مزدوران خليفه ي عباسي از تركان بودن كه با بابك ميجنگيدن.دست وردارين روده بر شديم از خنده.يه جايي يه گنده تركي نوشته بود مادها نياكان تركانند.زرشك اصلا كرمانشاه سليمانيه ايلام اورميه و … تمام شهرهاي كورد نشين متعلق به تركا بوده و كوردها از آسمون فرود اومدن و سرزميني رو كه بيشترين آثار متعلق به اون دورانو در دل خود… بیشتر..

آیسان
آیسان
Reply to  کیهان
2011-12-21 2:43 ق.ظ

۲۰روش ساده برای مبارزه وحفاظت از هویت و فرهنگ آزربایجان شوونیزم فارس وتمرکزگرایان وکسانی که تحمل سربلندی تورکان را ندارند قریب صد سال است که قصد ازبین بردن هویت وهستی تورکان را دارند ودراین راه زبان،مدنیت وتاریخ ما را هدف گرفته اند. آنان با استعمارفرهنگی قصد راهگشایی برای استعمارسیاسی واقتصادی تورکان را دارند. ملتی که زبان مادری خود را ازدست داده ازکشف وتولید بی بهره بوده وتوانایی افتخارکردن و به کارگیری استعدادها وتوانایی های خود را ازدست می دهد این چنین ملتی آماده ی استعمارشدن است به همین جهت مبارزه با استعمار فرهنگی سیاسی واقتصادی شوونیزم با مبارزه فرهنگی آغازمی… بیشتر..

کرماشان
کرماشان
Reply to  آیسان
2012-01-14 1:15 ق.ظ

@آیسان, خدا شفا بده

ايراني
ايراني
Reply to  آیسان
2012-05-03 11:07 ق.ظ

@آیسان,
آيسان جان كمي دير تشريف آورديد. قبل از شما پيشه وري همين مانيفست رو به خورد فرقه دكرات داده بود و بعدهم اينها رو به زبان روسي براي استالين مقبور نوشت ولي كسي براش تره خورد نكرد. اين حرفها رو نفرماييد بوي تجزيه طلبي ميده.

سرباز ازادی
سرباز ازادی
Reply to  کیهان
2012-06-26 2:30 ق.ظ

@کیهان,

از کتاب که بدت نمیاد یکم کتاب بخون از تحقیق چطور؟؟؟؟؟

قبول دارم بین بابک و کردها همکاری شده به همدیگه سرباز اسب سلاح وغیره دادن

اما این که کرد باشه فک کنم اشتباس

مزدشت
2010-08-10 12:34 ب.ظ

با خوندن کامنت آرش از خنده اشک تو چشمام حلقه زد. طفلک از زور حقارت اینکه زبان ترکی تا دویست سال پیش حتا کتابت هم نداشته به چه یاوه گویی های مضحکی دست زده و با مطالب علمی ثابت کرده که ترکی نه زبان آدمیزاد که زبان موجودات فضایی ست( ایشالا به زودی فیلم ای تی با دوبله ترکی) بسیار خندیدم که آرش از یک موسسه تحقیقات زبانی در اروپا فاکت می آورد و معلوم نیست این موسسه معتبر که قرار است مثل کیهان هم نباشد اولا چرا اسم ترکی دارد؟ و بعد می گوید 39% زبان ایتالیایی از ترکی… بیشتر..

milad
milad
Reply to  مزدشت
2010-09-08 5:29 ب.ظ

to mikoni? avalan farsi zaban nist o lahjeye 28 arabie. az tarikh chizi sar dar nemiari chera raje un bahs sanian vagti ajdade to farge adamo heyvuno nemidunestan tu tabriz dashtan avalin daneshgah yani rabe rashidi ro misaxtanke

آراز
آراز
Reply to  مزدشت
2010-10-04 2:35 ب.ظ

کسروی تاریخ نویس آذربایجانی(1269-1324ه.ش) اگرچه در زمینه تاریخ معاصر آذربایجان و تاریخ انقلاب مشروطه آثار معتبری دارد، اما در زمینه زبان شناسی تئوری نادرستی را ارائه کرد که تبدیل به دست آویز شونیسم فارس جهت نابود سازی فرهنگی ترکها شد. وی بر اساس این تئوری با استناد به وجود چهار روستای غیر ترک زبان در آذربایجان و چند بیت شعر به زبانها یا لهجه های گوناگون و متفاوتی (هرزنی ، تالشی ، تاتی، گیلکی و رازی ) که خود همه آنها را آذری نامید، مدعی شد زبان باستان آذربایجان یا آذری لهجه ای از پهلوی است که در دوران صفویان… بیشتر..

پوریا
پوریا
Reply to  آراز
2011-05-24 3:23 ب.ظ

@آراز, من یه مثال واست میزنم هم عصر خودمون از تغییر زبان مردم به اجبار وقتی که مجبور شدن رضا شاه وقتی دید عرب های جنوب وغرب خوزستان زیاد اهل کشاورزی نیستن از یزد تعداد زیادی خانواده آورد توی خوزستان ساکن کرد برای کشاورزی در کمتر از دو نسل این خونواده ها عرب زبان شدن ولی فامیل اکثرشون یزدی موند شایذ الان هم زنده هستن و موجود شاید چون باهوش بودن زبان حاکم رو زود یاد گرفتن یه مثال دیگه می زنم دزفول یکی از شهر های خوزستانه زمانی که شاپور امپراتور رومو شکست داد اونو خیلی از سپاهیانشو دستگیر… بیشتر..

آذربایجان اوغلو
آذربایجان اوغلو
Reply to  مزدشت
2010-12-01 12:08 ب.ظ

مزدشت یا همون مزمز خودمون آخه کوچولو از زبان افغانیتون چی واست مونده هان؟
تو برو ذهنتو شوشته بکن بعد بیا بشین در مورد زبان مقدس ترکی حرف بزن
دقت کن از به حرفام
حرف:عربی
دقت:عربی
مقدس:عربی
بعد:عربی
حالا بگو فارسی آخه اینم عربیه اصلش پاسیه مگه نگه
پارس کن او او کن اما یه وقت پاچه نگیری؟

پوریا
پوریا
Reply to  آذربایجان اوغلو
2011-05-24 3:37 ب.ظ

@آذربایجان اوغلو, من خودم لر بختیاریم هر چی به ما میگی به حساب عقده ولی چرا فکر میکنی از افغانی بهتری یه بار شوروی نابودش کرد بعد عربستان پاکستان افتادن به جونش الان 30 سال این بد بختا تو جنگن فرق اینا با شما اینه که وقتی روسیه به شما حمله کرد پاها رو دادین بالا ولی اینا تسلیم نشدن

elshan
elshan
Reply to  پوریا
2012-01-23 5:24 ق.ظ

@پوریا, با الفبای عربیتون بنویسم که بتونین بخونین قیمتشم که نصفه خدمتتون عارضم که شما به کدوم تاریختون مینازین؟ طبق چیزایی که خودتون به عنوان تاربخ بهمون تحویل دادین 1. از افغانستان به این سرزمین تشریف آوردید 2.فقط شما پارس ها تنها نبودین 3.افتخارتون 4 تا ستون تخت جمشیده که اونم برده های اسیر شده یونانی واستون ساختن 4. شما که تو پاها رو بالا دادن ید بیضا دارین تا اسکندر اومد لنگاتون رفت بالا پس چرا اون موقع زبان آذری که ادعا میکنین یونانی نشد؟ تا عربا اومدن سراغتون بازم لنگاتون رفت بالا (بقیشم سانسور شه بهتره) باز هم… بیشتر..

تورک ایران
تورک ایران
Reply to  پوریا
2012-05-28 10:40 ب.ظ

@پوریا, این فاکار تو امسال تو هست ترک هرچه که نداشته باشد .غیرت دارد .این کار ها از تو خوب بر می آید که نه معلوم هست مادر کیست ونه پدرت

سرباز ازادی
سرباز ازادی
Reply to  پوریا
2012-06-26 2:50 ق.ظ

@پوریا,

غرامت جنگی که قرار بود دولت ایران بده به روسیه مردم اذربایجان دادن تا حد اقل تبریز از ایران جدا نشه

افغان ها اگه تسلیم نشده بودن که جز ایالات شورویه کبیر نبود که

شما کتاب نمیخونید هیچ روزی 15دقیقه اخبارم نمیبینید؟؟؟پ شما برا چی زندگی میکنین مرد و معلوماتش

سامان
سامان
Reply to  مزدشت
2010-12-08 4:20 ب.ظ

کثافت لاش خور تو قد این حرف ها نیستی.چرا به متن ها دقت نمیکنی 39 در صد زبان ایتالیایی از ترکی گرفته شده(ریشه ترکی داره)
همه که مثل شما فارس های سگ بی خاصیت نیستن که کلمات رو بدون هیچ تغییری در لحجه ای از زبان اعراب خر و افغان ها به کار ببرن.
بیخودی پارس کن

نام سهراب
نام سهراب
Reply to  سامان
2012-05-09 12:37 ب.ظ

درود بر تو سامان من فارسم وافتخارم به شما بچه های آذر بایجان است
چون بچه های فارس نازی آباد به اتفاق بچه های دلیر ترک ارومیه نمیدونی چه بلاها سر بعثیها نیاوردن (مهران وابوغریب سال 63)من به همین دست از رفته تو جنگ میگم که خدایا به حق دلاوری این جوانان غیور من سگ بی خاصیت را دوستدار وطن وجوانان ترکم قرار بده .
ارادتمند تمام آذریها وترکها هستم عاشق وج به وجب خاک وطنم .

درود برتو هموطن باغیرت.ایرانی زنده به ایران است وایران زنده به غیرت ایرانی
درود برتو هموطن باغیرت.ایرانی زنده به ایران است وایران زنده به غیرت ایرانی
Reply to  نام سهراب
2016-04-02 1:17 ب.ظ

@نام سهراب,

آتاخان
آتاخان
Reply to  مزدشت
2011-11-01 10:42 ق.ظ

علت اش این است که ترک ها نگذاشتند عرب ها بیایند و بر این سرزمین امرو زه ایران می نامیم تسط پیدا کنند. حکومت خلیفه عباسی را هولاکوخان بزرگ نابود کرد و الا از زبان فارسی شما چیزی نمانده بود. به شما فارس های نژاد پرست(نه همه تان) توجه کنید: مادها و پارت ها ترک نژاد بودند( در این باره بحث نمی کنم منابع زیاد است می توانید تحقیک کنید و متوجه خواهید شد) علت اینکه در تاریخ از این دو سلسله پان فارسها و پان ایرانی ها زیاد بخث نمی کنند همین است. ما ترکها همیشه به این سرزمین… بیشتر..

دارا
دارا
Reply to  آتاخان
2012-02-24 5:23 ق.ظ

@آتاخان,
حالت بد خرابه دیووونه، “مادها و پارتها ترک زبان بودند”
ابله مادها یکی از اصیلترین گویشهای آریایی و داشتن و پارت هم اصلا تلفظ محلی پارس بوده.
اگه علمش رو نداری دهنتو به چرند باز نکن

نام سهراب
نام سهراب
Reply to  دارا
2012-05-09 12:48 ب.ظ

درود دارا جان
درود بر تو دارای ؛ سالار درود
دیووونه، = ؟؟؟
ابله = ؟؟؟
اگه علمش رو نداری دهنتو به چرند باز نکن =؟؟؟
آیا نمی توانیم مهربانه تر صحبت کنیم .

سرباز ازادی
سرباز ازادی
Reply to  دارا
2012-06-26 3:03 ق.ظ

@دارا,
خودت نکه خیلی سرت میشه

بنا به گفته خودتون وقتی اریایها وارد ایران شدند به سه دسته تقسیم شدند ماد ها در شمال غرب پارتها در شرق و شمال شرق و پارس ها در جنوب

تورک ایران
تورک ایران
Reply to  مزدشت
2012-05-28 10:54 ب.ظ

@مزدشت, تو وهمه ی پارس کننده از یه چیز عذاب میکشین اونم اینکه فرهنگ ندارین ،اصالت ندارین نسل تون از ریشه حروم زاده هست مثل شماها همون مثل دیوار کج هست که تا ثریا می رود .وقتی یکی با مادر خودش ازدواج کنه و دختری به نام آتوسا که همون مادر پارسی شما فارسها باشه واز اون نسل بچه ای مثل تو به دونیا بیاد نباید هم انتظار داشت شرف و حرمت واحترام سرش بشه.هرچی افتخار برای ایران بوده از اون موقعی که اسمش شده ایران تا با امروز که باشه سال1390همش به دست تورکا ها بوده اما …. هیچی… بیشتر..

Ebi
Ebi
Reply to  مزدشت
2020-01-05 10:56 ق.ظ

اولا زبان فارسی باید موجودیتش را مدیون سلسله های تورک باشد که نذاشتن از بین بره بویژه سلسله سلجوقی و خوارزمشاهیان که علاوه بر اینکه صحبت کردن به عربی را ممنوع کردن به کسانی که شعر فارسی میگفتن پاداش هم میداد اگه مطالعه ای داشته باشید میبینید که اکثر نویسندگان و شاعران اسلامی ترک زبان هستن و علاوه بر دیوان ترکی دیوان فارسی هم دارن که البته توی این مملکت همه از دیوان فارسی انها با خبرن ولی نمیدانند که اینها بیشترشون ترک هستند مثل مولانا ..و ….

سهند
سهند
2010-08-11 6:06 ب.ظ

kim deyir baake khoramdin korddo?akhi niya biela kotah bin siz?babak tuork uoglo va azarbacanlidi . yashasin manim ana yourdom azarbaican. shanli vatanim .
alahh babaka rahma elasin

سرباز ازادی
سرباز ازادی
Reply to  سهند
2012-06-26 3:10 ق.ظ

@سهند,
یاشاسین منیم بویج سرداریم بابک

بیز اولماغا حاضرخ بابکین سربازیخ

کیهان کرد
کیهان کرد
2010-08-15 1:36 ب.ظ

البته عظمت و غنای زبان کردی به مراتب از فارسی و ترکی هم بالاتر است – در این مسئله شکی نیست و ساسانیان اولین کردهای تاریخ بوده اند که زبانشان فقط یک گویش از زبان کردی بوده به اسم فهلوی (فیلی) – بعضیها میگویند مادها اولین کردها بوده اند ولی من این مسئله رو رد میکنم چون تا قبل از به سر کار آمدن ساسانیان لغتی به نام کرد وجود ندارد ولی با تاجگذاری اردشیر اول ساسانی (اردشیر بابکان) – اردوان پنجم اشکانی یک نامه به او میفرستد که در آن نوشته بود : ای کرد نژاد تربیت شده در… بیشتر..

پیمان
پیمان
2010-08-21 11:56 ق.ظ

به نام یزدان بخشاینده بخشایشگر درود بر تمامی دوستان از هر نقطه ایران سر افراز . درود بر آذربایجان آزاده و درود بر کردان غیور این مرز و بوم. کسانی که دم از قومیت و برتری نژادی در ایران می زنند مشتی نادان و افرادی بدون تفکرات صحیح تاریخی و سیاسی می باشند. که نمیدانند که تمامی این برتری جوئی ها بر اثر نادانی حکام گذشته و امروز ایران زمین بروز کرده است. بدین صورت که عده ای سودجو از فشار و اختناق موجود در جامعه و نارضایتی مردم اقدام به داستان سرائی و تاریخ ساازی جعلی در مورد قومیت… بیشتر..

پوریا
پوریا
Reply to  پیمان
2011-05-24 4:00 ب.ظ

@پیمان, شما خودتم یه چیزیت میشه ماد پارس پارت ایلامی یا هر اسم دیگه مال 2500 سال پیشه بابا جان طی 2500 سال اقوام مجاور بارها با هم ترکیب میشن واقوام جدیدی بوجود میارن واقوام جدید جدا میشن وبا اقوام دیگه ترکیب میشن یعنی شما میگی کردا 2500 سال خالص موندن پس چرا ظاهر این نژاد خالص هیچ فرقی با ما لرا نداره

کیهان کرد
کیهان کرد
2010-08-21 3:21 ب.ظ

در جواب آقا پیمان باید گفت اینکه کردها از نژاد آریایی نباشند فکری مضحک و خنده دار است. کردها نوادگان مادها بوده و اصیلترین نژاد ایرانی و بنیانگذاران کشور ایران هستند البته هر چند تقویم در مقیاس کردی هم خود دلیلی واضح بر این مدعاست (سال 2710 کردی مطابق با 1389 هجری شمسی) اما با این وجود : خاورشناس نامی استاد سایس مینویسد: مادها گروهی ار کُردان میباشند که در خاور سرمین آشور میزیستند و سرزمینشان تانیم وز دریای قزوین(خزر) کشیده میشد.زبان مادها بی گمان کردی بوده است. باسیلی نیکیتین در تاریخ پرارزش خود مینویسد: نژاد کُرد نمودار تیره های… بیشتر..

آذر
آذر
Reply to  کیهان کرد
2010-09-12 1:36 ق.ظ

در جواب كيهان
شما كه ادعاي ايراني اصيل بودن مي نماييد چرا بدين گونه از ايران فراري هستيد و در روياي نا ملموس كشوري مستقل مي باشيد. پس در درون و نهنگاهتان به گفته ي خويش يقين نداريد.در ضمن در ايران فلي تقريبا اكثر مناطق به يك شيوه مي زيند و به يك شيوه لباس مي پوشند و اين نشان از نزديكي سلايق است و تنها قوميت كه دختر بچه ها را ختنه مي كند و آداب ديگري دارد جدا از بقيه كردها هستند.

کرد - صد در صد کرد و نه چیز دیگه
کرد - صد در صد کرد و نه چیز دیگه
Reply to  آذر
2010-09-21 11:50 ق.ظ

بله کرد ادعای اصالت ایرانی میکند چون اصیلترین نژاد ایرانی کرد است و نه هیچ قوم دیگه ای. در این مسئله که کردها نوادگان مادهای دیروز بنیانگذاران کشوری به اسم ایران بوده اند و نخستین حکومت تاریخ ایران از آن آنان بوده هیچ شکی نیست. ولی مثلا” بعضیا امروز میان و ادعای متمدن بودن و ایرانی بودن میکنن و به کردا بنیانگذاران ایران پز میدن. ما هم میگیم باشه ما هم ایرانو تقدیم میکنیم به شما و خونه ی دومی رو واسه خودمون میسازیم. هر وقت فاشیسم رو کنار گذاشتید و نقش قوم سوم جمعیتی ایران در ایران به اندازه… بیشتر..

آراز

دوست عزیز اگر کردها ایرانی اصییل هم باشند از ریشه کوروش و اهورا مزادا و ساسانی غیره باشند … اصلا اگر مانندمصر بلکه فراتر از آن دارای تمدن باشند مگر برای شان نان شده ؟ نه ! مگر ادبیات برای آدم نان و آب می شود . کردها هرچه هم باشند الان “ایتین دل قیچی دی لار ” (پای عقب سگ هستند !) البته این ضرب المثل هست و در مورد تمام قومیتها که در ایران هستند صدق می کند همه کرد لر بلوچ ترک … در جنگها انسانهای سلحشور می گویند به ما اونوقتها سواری می کشند الان هم… بیشتر..

علی
علی

بخاطر نژاد اصیلتون در کوهها هستید ……………………

کرد
کرد
Reply to  علی
2010-10-17 5:07 ب.ظ

ببین ابله – احمق – افلیج منم میتونم توهینای رکیک تر از اونیم بهتون بکنم و شانتون از انسانیتم پایینتر بیاد ولای بخاطر رضای خدا این بارو صبر میکنم و این کارو نمیکنم – درسته کردستان یه منطقه ی کوهستانیه ولی آدمای نژاد پرست و پوچ مغز و احمقی مثل تو با این مطلک گوییها فقط در پی تحقیر قومیتها هستند و نه چیز دیگه ای. پس من بعید میدونم که این حرف تو مسخره کردن یا مطلک گویی نبوده باشه. خوب بذار تو کوهها باشیم به تو چه؟ اون نفریم که اون بالا با اسم کرد تو نظرش نوشته… بیشتر..

كورد
كورد
Reply to  کرد
2011-11-25 8:26 ب.ظ

@کرد, كي ميگه همه كوردستان كوهستانه بخش هاي وسيعي از كوردستان دشت و مسطحه مانند دشتهاي جنوب كوردستان عراق، كرماشان(مايشت(دشت ماد)،چمچمال،بخشهايي از ايلام ما به خاطر تو كوه بودن اصيل نمونديم به خاطر پهلواني و سلحشوريمونه كه ناموسمونوو تسليم بيگانه نكرديم آقا علي يه سر بيا كرمانشاه تا بهت نشان بديم دليلش چيه.

ش.م
ش.م
2010-08-22 12:46 ب.ظ

شما که متعصب تر از همه هستید .شما که این همه اسطوره دارید چرا یک کشور مستقل ندارید

milad
milad
Reply to  ش.م
2010-09-08 5:31 ب.ظ

ziad tul nemikeshe be unam dast peisa mikonim

سامان
سامان
Reply to  ش.م
2010-12-08 4:44 ب.ظ

چون مثل شما سگ ها نامرد نیستم که جواب عدالت خواهی سال84 رو با تفگ و گلوله و گشتن افراد دادین.
حق به حق دار میرسه.
من به آرزوی اون کشور زنده ام.ودر راه اون کشور جانم را خواهم داد

ناشناس
ناشناس
2010-09-12 2:01 ب.ظ

با سلام هیچ قومیتی در هر کجای جهان بر دیگری برتری ندارد همه انسانیم از جنس خاک . این حس برتری جویی اقوام نسبت به یکدیگر از کارهای حکومتی است تا بین مرم ایران تفرقه انداخته و حکومت کند ولی باید یک چیز را هم قبول داشت که قهرمانان هر قومی افتخار آن قوم بوده و نباید توهین و کلمات زشتی در مورد آنها به کار برد من یک فارسی زبان هستم و ریشه ام نیز پارسی است ولی این را به خوبی فهمیده ام که بابک خرمدین قهرمان ملی آذربایجان افسانه نیست ولی قهرمانان ملی پارسی افسانه ای بیش… بیشتر..

fehrat
fehrat
Reply to  ناشناس
2011-07-12 5:39 ب.ظ

fehrat, دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر کز دیو دد ملولم و انسان آرزوست سلام به همه خدا رو شکر اکثریت قریب به کل ایران مسلمان هستند و همه به یک خدا و پیغمبر ایمان دارند و حداقل در مورد برتریت دین بحث نداریم و همه اتفاق نظر داریم که ” ان اکرمکم عند الله اتقاکم” که با کرامت ترین شما ها نزد پروردگار با تقواترین شماهاست این جمله از کتاب مقدس ما هست که به راحتی هر حرکت به اصطلاح پان را رد می کند و به تساوی حقوق بین ملت ها دعوت می کند اما باید… بیشتر..

سرباز ازادی
سرباز ازادی
Reply to  ناشناس
2012-06-26 3:58 ق.ظ

@ناشناس,

تاریخ به دردی نمیخوره اینده مهمه که چکار کنیم

امیر
امیر
2010-09-12 7:25 ب.ظ

با سلام به همه دوستان ترکی فارسی کردی و…. با عرض پوزش برا همه تون متاسفم با اینکه تو سال 2010 زندگی میکنین هنوز هم از سیاست ننگین انگلیس و المان و اسراییل سر اختلاف زبانی و قومی بیدار نشده اید و هنوز سر من ترکم و لر و فارس دعوا دارید چرا به دور بر خودتون خوب نگاه نمیکنین همه ما ایرانی هستیم وبس وبه خاطر حفظ وطن باید از هشت سال جنگمون درس بگیریم. بیشتر وقتتون رو نمیگیرم من با یک کره ای صحبت میکردم که درپایان حرف هاش گفت که فرق ماوشما در این است که ما… بیشتر..

مرگ بر ایران
مرگ بر ایران
Reply to  امیر
2010-10-26 7:27 ب.ظ

مرگ بر ایران
مرگ بر ایران
مرگ بر ایران

بابک
بابک
Reply to  امیر
2011-08-02 1:40 ق.ظ

@امیر, باهات کاملا موافقم امیر این همه نظر خوندم هیچکدومش کامل نبود الا با امیر حال کردم برید نقشه خاور میانه جدید رو نگاه کنید که طرح اسرائیل انگلیس … به چیزی جز تجزیه ایران فکر نکردن میدونن اگه همه با هم متحد باشیم ترک کرد ایرانی همونطور که تو دورهای قبل نشون دادیم میتونیم کارهای بزرگی بیا هم بکنیم ولی اگه تجزیه شیم و فکر تجزیه رو داشته باشیم با خودمون درگیریم به جایی نمیرسیم

المیرا
المیرا
Reply to  امیر
2011-12-27 11:45 ق.ظ

@امیر, 100% موافقم.

fhf;
fhf;
2010-09-15 12:49 ق.ظ

سلام ف

نويد
نويد
2010-09-28 11:20 ق.ظ

يه جمله منطقي اول متنت اوردي كه هيچ ربطي به بقيه متنت نداره. ببينيد پر رنگ كردن فاصله بين اقوام مختلف كار انگليسه وگر نه در سرتا سر كره زمين قوميتهاي همسايه شباهتهاي زيادي به هم دارن و از هم تاثير ميگيرن از تركيه تا تبريز و ميانه و زنجان و قزوين همينطور كه ميايم جلو به مرور تركي كم رنگتر ميشه همينطور عربي جنوب ايران با مثلا كويت فرق داره. اين كه حكومتها زياد قوميتها رو پر رنگ نميكنن از جنبه حفظ اتحاد خوبه البته تو جهان سوم مردم زياد جنبه ندارن و زودي دنبال استقلال و تجزيه ميرن.… بیشتر..

ممممم
ممممم
2010-09-29 9:54 ق.ظ

به نظر من کشور باید یک دست باشه نه هزار قومیتی و هر کی هر چی دلش خواست بکنه
باید یک زبانه باشه نه اینکه یکی با زبونی که راحتتره مجبور بشه از زبون ناتقصتری به عنوان زبون رسمی کشورش استفاده کنه و درستشم همینه که کشور نباید چند قومیتی باشه و همون بهتر که یک دست باشه

آراز
2010-10-03 10:23 ب.ظ

دوست عزیز اگر کردها ایرانی اصییل هم باشند از ریشه کوروش و اهورا مزادا و ساسانی غیره باشند … اصلا اگر مانندمصر بلکه فراتر از آن دارای تمدن باشند مگر برای شان نان شده ؟ نه ! مگر ادبیات برای آدم نان و آب می شود . کردها هرچه هم باشند الان “ایتین دل قیچی دی لار ” (پای عقب سگ هستند !) البته این ضرب المثل هست و در مورد تمام قومیتها که در ایران هستند صدق می کند همه کرد لر بلوچ ترک … در جنگها انسانهای سلحشور می گویند به ما اونوقتها سواری می کشند الان هم… بیشتر..

داریوش
داریوش
Reply to  آراز
2011-10-29 11:38 ق.ظ

@آراز, آقا آراز شما خیلی غلط کردی که با بی ادبی به کردها توهین کردی پای عقب سگ اون ایل و طایفه کثیفتن من یه کرد هستم چه کسی می تونه ادعا کنه که از ما کردها ایرانی تره در جواب این ترکها هم میگم که همون بستونه که بهتون می گن ترک. بابک هم ایرانیه از اسمش که دیگه معلومه( بابک خرمدین ) تا ما کردها توی ایران هستیم کسی هم غلط میکنه یه وجب از خاک ایران رو جدا کنه یا به فکر استقلال داخلی بیفته زنده باد ایران پاینده با کرد و کردستان و کرمانشاه و ایلام… بیشتر..

كورد
كورد
Reply to  داریوش
2011-11-25 8:42 ب.ظ

@داریوش, ايول الله

مهسا
مهسا
Reply to  داریوش
2012-01-01 12:59 ب.ظ

@داریوش,
مرسی داریوش جان

قارتال
قارتال
Reply to  داریوش
2012-03-29 1:00 ب.ظ

@داریوش, اولا که بابک یه اسم ترکی هستش ، ثانیا مگه همین شما کرد ها نبودین که تو جنگ هشت ساله با عراق بر علیه کشور خودمون شوریدید ، هیچ کس جرئت نداره به ترکا چپ نگاه کنه ولی شما که فارسها مثل آشغال زیر پاشون له می کنن چرا ؟

علی
علی
Reply to  قارتال
2012-05-17 3:08 ق.ظ

@قارتال, یکم از باکری خجالت بکش.حساب کوردهای سنی از شیعه ها جداس مگه ما تو کرمانشاه و ایلام کم شهید دادیم.

آراز
2010-10-03 10:26 ب.ظ

دوستان قومی هرچه هم باشیم الان پای عقب سگ هستتیم از این بحثها دست بردارید به فکر حق اولیه خود باشیددوستان قومی هرچه هم باشیم الان پای عقب سگ هستتیم از این بحثها دست بردارید به فکر حق اولیه خود باشیددوستان قومی هرچه هم باشیم الان پای عقب سگ هستتیم از این بحثها دست بردارید به فکر حق اولیه خود باشیددوستان قومی هرچه هم باشیم الان پای عقب سگ هستتیم از این بحثها دست بردارید به فکر حق اولیه خود باشیددوستان قومی هرچه هم باشیم الان پای عقب سگ هستتیم از این بحثها دست بردارید به فکر حق اولیه خود… بیشتر..

یاشا آذربایجان
یاشا آذربایجان
2010-10-11 6:03 ق.ظ

منبع : http://fa.wikipedia.org/wiki/بابک_خرمدین بابک در روستای بلال‌آباد در حومه اردبیل به دنیا آمد. بنابر گفتهٔ واقد بن عمروالتّمیمی (اولین کسی که زندگی بابک را به تحریر آورده است)، پدر بابک مِرداس(در کتب مختلف نام‌های دیگری نیز ذکر شده) از اهالی تیسفون ، پایتخت ساسانیان ، بود که به آذربایجان مهاجرت کرده بود. مادر او ماه‌رو نام داشت که اهل آذربایجان بود.[۱۳]نام کتاب واقدبن عمروالتّمیمی اخبار بابک نام دارد که اکنون در دست نیست.[۱۴] در کتاب البدء والتاریخ که مأخوذ از کتاب اخبار بابک است آمده است که جاویدان بن سُهْرَک (در تاریخ طبری و بعضی از کتاب‌های دیگر جاویدان بن… بیشتر..

مداین در اصل شهر کردها بود و هم اکنون است که مال اعراب شده
مداین در اصل شهر کردها بود و هم اکنون است که مال اعراب شده
Reply to  یاشا آذربایجان
2010-10-23 6:08 ب.ظ

پدر بابک خرم دین از اهالی تیسفون پایتخت کردان ساسانی بود! و یک کرد بود!

wd
wd

@مداین در اصل شهر کردها بود و هم اکنون است که مال اعراب شده, kurd dar zabane torki yani dar hale kuch va shoma kordhaye dam lfetreyimikone keshoma khak nadarin avareye ben dar 4 keshvardardadar mrzhaye azarbaycan va hukumate osmani dar hale kuch budin va in sabet

میلان
میلان
Reply to  wd
2020-05-26 5:03 ب.ظ

مجبوری دروغ بگی کدوم ترکی به کوچ کردن میگه کرد؟ خجالت بکش اون زمان که ما در بین النهرین تمدن به دنیا صادر میکردیم بعصیا تو بیابونهای گبی مشغول چرا ی شتر بودن الان بخاطر تهی بودن ار هیچی میخوان بگن مهم شدن نه داداش ما نه عقده حکومت داریم نه تازه به دوران رسیده ایم ما الان داریم برای چیری تلاش میکنیم که ۸۰۰ سال بعد شما بهش می رسین همونطور که به خط و سواد مینازین که 5000 سال باهاش سر و کار داشتیم و… و اون انسان بودن و احقاق حق هر موجودی ( موجود) در جای… بیشتر..

alireza
alireza
2010-10-14 4:24 ق.ظ

سلام.این حرفارو ول کنین هیچ کس اصالتشو نمیفروشه مخصوصا اذری ها که به غیرتی بودنشون معروفا.azariam

ضد آذری!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ضد آذری!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Reply to  alireza
2010-10-23 6:10 ب.ظ

بابا غیرت!!!
دس مریزاد!!!
لطفا” خانومهای بی حجاب و بد حجاب آبرسانتونو تو تبریز جمع کنین اول!!

کرد
کرد
2010-10-17 4:54 ب.ظ

چه جالب مثلا” بعضی از ترکا (نه همشون وگرنه من دوست ترک دارم که خیلیم مخلصشون هستم) میگن مادها ترک بوده اند ما هیچ چیز نگوییم ولی تا ما از حق تاریخ خود دفاع کنیم و بگوییم بخدای محمد وعلی قسم که ساسانیان کرد بوده اند و فارس نبوده اند ترکا بگن : دروغ نگویید شما کی تاریخ و تمدن داشته اید و به کهنترین قوم کل خاورمیانه اهانت کنند!! نه کاکا!! – دفاع از تاریخم واجبه – بد نیست آدم بدونه قبلا” تو چه عرشی بوده و الآن تو چه فرشیه حتی امروزه اونقدر ستمدیده شده باشه که یه… بیشتر..

كوراوغلو
كوراوغلو
Reply to  کرد
2010-12-09 2:47 ق.ظ

سلام جناب كرد قابل توجه همه كردها لرها پارسها و هر قوميتي كه در ايران و كشورهاي همسايه هست اگر مي خواهي تاريخ ماد رو بدوني برو تاريخ واقعي را بخوان نه تاريخي كه پارس ها نوشتند ….قوم ماد از اتحاد اقوام ماننا لولوبي هيتي و چند قوم ترك ساكن اطراف درياي خزر تا جنوب درياچه اروميه بوجود امد كه پايتخت اوليه در جنوب درياچه اروميه كه همه جزئء قلمرو تركان بود قرار داشت بعدا هگمتانه يا همدان امروزي شد ….اصلا منطقه كرد نشيني در ايران وجود نداشت كردها بوسيله فارسها از شمال سوريه به اين مناطق امدند…اگر باز اطلاعات… بیشتر..

داریوش
داریوش
Reply to  كوراوغلو
2011-10-29 2:04 ب.ظ

@كوراوغلو,
بشین بینیم بابا
بی سواد بدبخت کرد یکی از زیر شاخه های نژاد آریاییه با این حرفات می خوای بین کرد و لر تفرقه بندازی ؟ کور خوندی هگمتانه تارخ مارو تو خودش داره آخه ترک ها رو چه به تاریخ
سومری ها ترک بودن؟ واسه هرکی بگی از خنده قش می کنه خجالت هم چیز خوبیه
درسته ترکی ولی ترک بازی در نیار که خیطه

سرباز ازادی
سرباز ازادی
Reply to  کرد
2012-06-26 4:16 ق.ظ

@کرد,

تا جایی که من خوندم خود ساسانیا ادعا کردن ادامه حوکومت هخامنشیان هستن بر همین اساس از معماری هخامنشی تقلید میکردن

مرگ بر ایران
مرگ بر ایران
2010-10-22 5:16 ب.ظ

مرگ بر ایران فارسای س خوک صفت به چی مینازین ؟ به اینکه از ازدواج کوروش با مادرش ویا شاید بهرام با دخترش ویا شاید داریوش با خواهرش به دنیا اومدین و به عرب هایی که اون موقع اومدن به ناموساتون تجاوز کردن تا شما پان افغان ها متول بشید این شماها هستین که به دلیل نبود پادشاه درخور ستایش به کوروشی مینازین که پسر یک چوپان بود وبه راهزنی مشغول بود و از این جهت مکرر تازیانه میخورد و در نهایت طبق سنت جیوانی فارسای سگ با مادرش ازدواج کرد تا پروسه تبدیل سگ به سگ خوک صفت عملی… بیشتر..

محبوبه دهقان
محبوبه دهقان
Reply to  مرگ بر ایران
2010-11-21 11:29 ب.ظ

البته شاهان فرهنگ سوز نابغه كش همگي ترك بودند(محمود شاه غزنوي) شاه اسماعيل سني لواط كار و شاه عباس آخوند پرست ننگ بار ترين روزهاي ايران مظلوم به دست تركهاي بي لياقت غاصب (ناصر شاه قاجار) رقم خورده است روزهاي سياهي كه تركهاي بي لياقت براي اين كشور آفريدند به دست بزرگمردان پارسي (نادر شاه و رضا شاه كبير ) به روشني گراييد باز هم از تبار همينان كسي خواهد آمد و دوباره ايران روي روشني را خواهد ديد

علیرضا
علیرضا
Reply to  محبوبه دهقان
2010-11-28 12:57 ب.ظ

برای هر جفتتون متاسفم.
ننگتان باد که این طور دو قوم ایرانی هم دیگر را محکوم میکنید.

كوراوغلو
كوراوغلو
Reply to  علیرضا
2010-12-09 3:06 ق.ظ

سلام عزيزان بذاريد بگم تاريخ گوياي همه چيز هست …خط اختراع سومريان همان اجداد تركان هست …قوم اريايي يا همان هندواروپايي قوم كوچنشيني بودند كه با وحشي گري فقط كشتار و غارت بلد بودند در حاليكه در همين زمان در مناطق فعلي اذربايجان دولتهاي ماننا و اورارتو و سومري بودند كه پيشرفته ترين شهرهاي عصر خود بودند …خط در ابتدا 800 علامت داشت كه دولت اشور دومين دولت قدرتمند زمان خودش فقط 700 علامت رابه كار برد …دولت ايلام 300 علامت و دولت پارس به تقليد از اشور وايلام فقط 42 علامت رابراي ساخت زبان خودش به كار برد…فكر كنم… بیشتر..

wd
wd
Reply to  محبوبه دهقان
2011-08-28 3:54 ب.ظ

دهقان, pas chera farsha marg bar shah migan

کسرا
کسرا
Reply to  مرگ بر ایران
2011-05-13 2:30 ب.ظ

@مرگ بر ایران,
نگاه کن تا اونجائی که همه میدونن عربا آذربایجان رو هم گرفته بودن. پس اگه قرار بر تجاوز باشه به اجداد تو هم شده.
ولی یادتون باشه شماها از نژاد مغولهای وحشی هستین. بدون هویت و پیشینه تاریخی.

بابك
بابك
2010-10-24 4:41 ب.ظ

دوست گرامي ! عربها مصر را فتح كردند و دين اسلام را در مصر توسعه دادند و زبان رسمي مكاتبات ، دين ، فلسفه ، رياضيات ، شعر و كليه علوم به عربي بود ، با حاكميت زبان عربي در مصر زبان قبطي كه در رده ربانهاي سامي بود (يعني در رديف عربي ) آهسته – آهسته جاي خودرا به عربي داد ، لاكن در ايران در گذشته و پس از فتح ايران توسط اعراب زبان علوم مختلف به عربي بود و افراد مشهوري مثل طبري كه از اهل طبرستان (مازندران ) بود كه تاريخ آن مشهور خاص و عام… بیشتر..

فارسگ افغان
فارسگ افغان
2010-10-29 4:02 ب.ظ

خطاب به انی کاظم که نوشته بود دوست عزیز! آرام باشید شما کر و کور هستید؟ بله باید چنین باشد، ما اینجا فقط تمامی کتابهایی را به دستمان می رسد برای دانلود میزاریم. که جنسی چه هر چیزه دیگه ای که مربوط به تاریخ باستان هستش —————– ببین پان فارسگ افغان خوک صفت حاصل ازدواج کوروش با مادرش ویا شاید بهرام با دخترش شما هر کتابی بدون در نظر گرفتن اینکه درسته یا غلط تو سایت میذارید و این کار شبیه کار یه سگ میمونه چون کتابی رو که ما به نام مرگ بر ایران ساخته بودیم رو تو سایت… بیشتر..

salar
salar
2010-10-31 11:40 ب.ظ

هویت و اصالت مهمه-کمی بشتر به اطراف نگاه کنین-صنعت و بازار پایتخت و سراسر کشور دست مردمان فهیم آذزی است-این نشان از لیاقت و هنر آنهاست-تاریخ نشان از وجود قومی دیگر در منطقه آذزبایجان نداشته وندارد-آثار باستانی بدست آمده از تاریخ بسیار کهن این منطقه و قومیت آنها دارد-چرا از عقده های خود بر علیه تاریخ کهن ترکان خالی می کنید-حتما موردی واستون پیش آمده-اشکال نداره -شما هم کاری کنید تا پرچم قومیت شما هم در آینده بالا باشه-

سیا
سیا
2010-11-12 7:16 ب.ظ

عرض سلام و ارادت و احترام دارم خدمت همه دوستانی که در این بحث شرکت داشتند، من اطلاعاتی در این حوزه ندارم و قصد اظهار فضلی هم در کار نیست چون به قول سعدی خوش سخن:« هر که در میان سخن دیگران افتد تا مایه فضلش بدانند، پایه جهلش بشناسند » پس سخن کوتاه فقط دلم می خواست به بعضی از دوستانی که رگه هایی از تعصب در کلامشون موج می زد بگم که بهتر نبود همه اطلاعات و احساسات خودشون رو در قالبی زبیاتر و دلنشینتر بدون تخریب شخصیت یا قومیت خاصی ارائه می کردند تا افراد کم اطلاعی… بیشتر..

حسن رحماني
حسن رحماني
2010-11-21 11:15 ب.ظ

تمدنهاي سومر و بابل و… به دست ايرانيان (پارسيان) نابود نشدند كورش باعث رهايي مردم اين تمدنها از حكام ظالم شد به آنها اجازه داد در هر كجا و به هر روشي كه دوست دارند زندگي كنند براي اطاعت از خود هم اجباري در نظر نگرفت (منشور كورش) دنياي متمدن و مدرن امروز بر اساس همين قوانين به اينجا رسيده است من فارس هستم وشما آذريها را دوست دارم وبه شما احترام مي گزارم چون قابل احتراميد تاريخ اين قسمت از ايران افتخار آفرين است بزرگان آذربايجان قابل ستايش هستند چرا در اين خاك پر گهر هر قومي به ديگري… بیشتر..

نادیر
نادیر
Reply to  حسن رحماني
2011-07-03 4:14 ب.ظ

@حسن رحماني,

نادر شاه، فارس؟؟!

نکنه کتیبه های ترکی مدح نادر رو نزدیک کلات ندیدی؟

واقعا که………!!!!

كورد
كورد
Reply to  نادیر
2011-11-25 7:37 ب.ظ

@نادیر, جمعش كنين بابا نادر كورد بوده كتيبه هاي تركيم بخوره تو سرتون وقتي تمام شئون اين مملكتو در اختيار داشتين توقع دارين دوتا كتيبه كذايي هم به زبانتان وجود نداشته باشه.

سحر
سحر
Reply to  كورد
2015-05-04 3:44 ق.ظ

@كورد, شما هنوز نمیدونی زبان ترکی زبان اصلی اذری ها نیست . عزیزم اگه یکم مطالعه تارخی ات بدون تعصب باشه متوجه میشی زبان اصلی مردمان اون منطقه مثل بقیه ایران بهلوی بوده اذربایجان حدود ۶۰۰ -۷۰۰ سال زیر سلطه انواع قبایل ترک بوده که از شرق دور توسط عربها به این منطقه اورده شدن هرقسمت از وطنم رو یک قوم گرفته بودن این اختلاف زبان ناشی از همون تکه تکه شدنهاست اجدادمون برای ایران زحمت زیادی کشیدن تو همین سایت تاسف خوردم که هر کسی خودش رو تافتهجدابافته میدونه بله اذری ها تو جنگ اخیر بیشترینشهید رو دادن وظیفه… بیشتر..

تینا
تینا
Reply to  كورد
2015-05-05 12:02 ق.ظ

@كورد, شما کوردا هم چون خودتون جز ی مشت خاین وطن فروش .هیچ افتخاری برای این مملکت نداشتین هی نوابغ اذری ها رو به نام خودتون بزنید
شتر در خواب بیند بنبه دانه ……………….
نادر شاه اذربایجانی بود حالا برو بسوز بد بخت کمله

فرهاد
فرهاد
Reply to  تینا
2020-05-26 2:34 ب.ظ

گور بابای نادر انگار حالا نادر چه تحفه ای بود اونم یک قبیله گری اوباش و اخاذ مثل قبیلیاش از چند طایفه مهاجر قزلباش و تکه لو و روملو و.. که همین طوایف چند سده ایران رو داغون کردن رفت
خوده همین نادر اینقد اشتباهات فاحش داشت که فقط تاریخدانان میدانن و اخر عمری هم که دیوانه شده بود ووو…

علی
علی
Reply to  حسن رحماني
2012-05-17 11:06 ق.ظ

سلام محض اطلاع دوستان نادر شاه ترک بوده و از قبیله قزلباشها بوده و مهاجر شمال خراسان بوده فارس نبوده

علیرضا
علیرضا
2010-11-28 12:55 ب.ظ

درود بر هم میهنانم آذربایجان در تمام تاریخ جز ایران بوده است. در زمان چنگیز مغول زبان آنها به ترکی تبدیل شد. ولی اصل و ریشه آنها ایرانی است. من آنها را دوست دارم و هم میهنم هستند. حالم از کسایی که توی این پست به آنها توهین کردند به هم میخورد. من خودم را پارس نمیدانم. من ایرانی هستم. یه مثال میزنم. تاجیک ها به هیچ وجه ایرانی نیستند اما زبان آنها پارسی است. قومیت آنها کاملا فرق دارد. ولی فقط زبانشان به دلایل تاریخی پارسی است. اما ترکهای آذربایجان زبانشان ترکی و خودشان ایرانی هستند. باید از آزادی… بیشتر..

yashar
yashar
Reply to  علیرضا
2011-08-10 10:28 ق.ظ

تو خیلی بی خود میکنی که میگی زبان انها از زمان چنگیز ترکی شده اقای چاپلوس….

wd
wd
Reply to  yashar
2011-09-08 4:07 ب.ظ

@yashar, تو خیلی بی خود میکنی که میگی زبان انها از زمان چنگیز ترکی شده اقای چاپلوس….

سامان
سامان
2010-12-08 4:53 ب.ظ

بی شرف جد وآبادته.علت اینکه شما نمیگین مرگ بر ایران اینکه کسی رو شما انگشت نزاشته.کرد ها غیور بودن.دیگه نیستن اون شجاعت ها به تو نمی چسبه.
میزان توهیی که به ترک میشه موجب گفتن مرگ بر ایران میشه.نه نفرت از وطن.
من تو وطن خودم میتونم بگم که ای هم وطن چرا به من توهین میکی.پس مرگ بر اهل وطنم ایران.
روزی میرسه که ایران در قسمت دیگری دوباره متولد میشه.

کمال
کمال
2010-12-08 10:38 ب.ظ

سلام به همه/
میخواستم از آقا کیوان بخوام اون متنی رو که گفتن اردوان پنجم به اردشیر پاپکان نوشتن رو آدرسشو بدن برم ببینم یا واسم بفرستن!
این حرف رو از خیلی ها شنیدم ولی خودم تا حالا ندیدم.
تشکر

کمال
کمال
2010-12-08 10:40 ب.ظ

اینم آدرس ایمیل che_rezai@yahoo.com

سعید
سعید
2010-12-28 3:20 ب.ظ

من یک ایرانی هستم ازنژاد پاک اریایی به گذشته پرافتخارخودم افتخار میکنم افسوس میخورم از اینکه هموطنانم این طور باهم جدال می کنند
به جای این حرفهای تفرقه انگیز ازتمدنی که توسط اعراب کثیف ازاین مملکت غارت شده صحبت کنید از قتل وغارت دزدیدن نوامیس اتش زدن کتابخانه ها تحمیل کردن دین به زور شمشیر صحبت کنید

زنده باد ایران وایرانی

شهروز
شهروز
2011-01-04 10:25 ب.ظ

منم با سعید موافقم
همش تقصیر عربهای کثیف هست
مرگ بر هر چی عرب
مرگ بر عرب
زنده باد ایرانی
زنده باد ایران
نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران عزیز

آیسان
آیسان
Reply to  شهروز
2011-12-21 2:56 ق.ظ

@شهروز, …قوم فارس از دیدگاه اروپایی ها متنبی شاعر مشهور عرب در حق فارس ها گفته است …. که ترجمه آن تقریبا از اینقرار است: نه ادب دارند و نه حسب و نه عهد و پیمان سرشان می شود و نه از بدی ها بیمی دارند. بهرخاکی پانهادم طوایفی از آنها را دیدم که مانند گله گوسفند در زیر فرماندهی بنده ای بسر می برند. بنده که می توانست با ناخن قلم بتراشد اما همین که دستش به پوست خز می خورد می گفت خشن است. ص 70 روشنی بیگ از صاحب منصبان ترکیه در سخنرانی که در کانون ترک… بیشتر..

niloofar
niloofar
2011-01-05 1:47 ق.ظ

salam hamvatanan che tork che kord va… man khodam mazandarani hastam… baraye keshvar va khodam moteasefam k b jaye inke ba ham motahed bashim va poshte ham intor barkhord mikonim… elate inke hargez natunestim b jaii beresim va az daste estesmare arab va mogholha va … dar beyaiim hamin dorooi va namardiha va najavanmardihast man b onvane ye irani ham b tork ham b kord ham khozestani b hame ehteram mizaram… ama bayad ino bedunin k ma hame zire parchame moghadase iraaan zendegi mikonim… va bayad hadafe nahaie har melatiii moafaghiyate keshvaresh bashe doroste k alan tabiiz ghael mishan va… بیشتر..

عباس
عباس
2011-01-05 10:31 ب.ظ

سومريان ترك بودند بابك ترك بود آشوريان ترك بودند مولوي ترك بوده نادر شاه ترك بوده در مورد اين موارد شك دارم اما در مورد يكي مطئنم(مولوي)كه ترك نبوده به دنبال افتخارات جعلي گشتن حقارت انگيزه اما اينكه وطن فروشان طاهريان ترك بودند شاه غزنوي ترك بوده ناصر شاه قاجار ترك بوده پاي انگليس نامرد را هم شاه عباس همشهري شما به ايران باز كرد اولين خريد او از آنها اسلحه براي كشتن عده ديگري از تركها بود در آن روزگار حساس رهبري جهان اسلام به دست تركان عثماني و تركان صفوي بود كه آخر سر ايران را به تاراج… بیشتر..

حسن رحماني
حسن رحماني
2011-01-05 10:42 ب.ظ

من يك ايراني آريايي و فارس هستم درود بر شما بچه ها اردوان پنجم آخرين شاهنشاه اشكاني در يك زمان دو دشمن داشن يكي اردشير و ديكري امپراطور روم ولي او ترجيح داد به اردشير ببازد تا به روميان او ايران را به ساسانيان واگزار كرد نه به روميان او تجاوز غرب را در هم شكست و سپس توسط اردشير بابكان از سلطنت عزل شد آفرين به اين درايت و ميهن پرستي آفرين بايد از او ياد گرفت

Cyrus The Great
Cyrus The Great
2011-01-14 9:04 ب.ظ

آذریها ترک نیستن آذریها برن شعرای شهریار رو بخونن می فهمن

ائلمان
ائلمان
Reply to  Cyrus The Great
2011-12-23 9:34 ب.ظ

@Cyrus The Great, در کره زمین زبان یا لهجه وحتی گفتاری بنام آذری نیست …یکی از اشعار استاد شهریار رو مینویسم اولا دیگه نمیگی که تقلبی است چون نوار صوتی وتصویریش هم هست- دوما دوستانی می تونند ترجمه کنند تا برای عده ای پان فارس ترجمه کنند : تورکون دیلی تک سئوگیلی……… تورکون دیلی تک سوگیلی، ایستگلی دیل اولماز اوزگه دیله قاتسان بو اصیل دیل اصیل اولماز اوز شعرینی فارسا-عربه قاتماسا شاعر شعری اوخویانلار،ائشیدنلر کسیل اولماز فارس شاعیر چوخ سوزلرینی بیزدن آپارمیش “صابر”کیمی بیر سفره لی ، شاعر،پخیل اولماز خان یورقانی ،کند ایچره مثل دیر میتیل اولماز آذر قوشونی ،… بیشتر..

Cyrus The Great
Cyrus The Great
2011-01-14 9:05 ب.ظ

فلک يک چند ايران را اسير ترک و تازي کرد در ايران خوان يغما ديد و تازي ترکتازي کرد گدايي بود و با تاج شهان يک چند بازي کرد فلک اين شيرگير اهو ،شکار گرگ و تازي کرد وطن‌خواهي در ايران‌ خانمان‌ بردوش‌ شد چندي بجز در سينه‌ها آتشكده ‌خاموش‌ شد چندي بدان‌ با جان‌ پاك‌ موبدان ‌ آزارها كردند سر گردن ‌فرازان‌ را فراز دارها كردند كه‌ تا احرار در كار آمدند و كارها كردند به‌ شمشير و قلم با دشمنان‌ پيكارها كردند نخستين‌ فتح‌ و فيروزي نصيب‌ آل‌ سامان‌ شد بدور آل‌ سامان‌ كار اين‌ كشور به‌ سامان‌… بیشتر..

Cyrus The Great
Cyrus The Great
2011-01-14 9:05 ب.ظ

روز جانبازيست اي بيچاره آذربايجان سر تو باشي در ميان هر جا که آمد پاي جان اي که دور از دامن مهر تو نالد جان من چون شکسته بال مرغي در هواي آشيان تو همايون مهد زرتشتي و فرزندان تو پور ايرانند و پاک آيين نژاد آريان اختلاف لهجه ، مليت نزايد بهر کس ملتي با يک زبان کمتر به ياد آرد زمان گر بدين منطق تو را گفتند ايراني نه اي صبح را خوانند شام و آسمان را ريسمان بي کس است ايران ، به حرف نا کسان از ره مرو جان به قربان تو اي جانانه آذربايجان با… بیشتر..

Cyrus The Great
Cyrus The Great
2011-01-14 9:08 ب.ظ

فهمیدی عزیز اینم شعرای شهریار میخوای بگی ترکی مشکل خودته پس از نژاد ترکای عثمانی هستی چون داخل ایران چیزی به اسم ترک و قوم ترک نیست بگو آذری

siktir baba!
siktir baba!
Reply to  Cyrus The Great
2011-07-12 5:57 ب.ظ

@Cyrus The Great, در این شهر شهریار منظور از تهرانیا همون پان فارس ها ست الا ای داور دانا تو می دانی که ایرانی……چه محنتها کشید از دست این تهران و تهرانی چه طرفی بست از این جمعیت ایران جز پریشانی……چه داند رهبری سر گشته صحرای نادانی چرا مردی کند دعوی کسی که کمتراست از زن……… الا تهرانیا انصاف می کن خر…تویی یا من تو ای بیمار نادانی چه هذیان و هدر گفتی……….به رشتی کله ماهی خور؛به طوسی کله خر گفتی قمی را بد شمردی اصفهانی را بتر شمردی…….جوانمردان آذربایجان را ترک خر گفتی تو را آتش زدند و خود… بیشتر..

داریوش
داریوش
Reply to  siktir baba!
2011-10-29 2:12 ب.ظ

@siktir baba!,
آقا ترکه شعرت وزن نداره اصلا قالب هم نداره حلا خودت انصاف بده خر تویی یا تهرانیه

شعر تهران و تهرانی استاد شهریار
شعر تهران و تهرانی استاد شهریار
Reply to  داریوش
2011-12-16 1:57 ق.ظ

شعر های به زبان ترکی دارای روح و احساس خاصی هستند که در شعرهای فارسی این مورد دیده نمی شه بخصوص شعرهای استاد شهریار دارای روح معونیت نیز هم هست.

فرزاد
فرزاد
Reply to  siktir baba!
2011-11-01 7:45 ب.ظ

اینم شهریار گفته ها…. نمونه هايي از اشعار استاد شهريار: تو همایون مهد زرتشتی و فرزندان تو پور ایرانند و پاک آئین نژاد آریان اختلاف لهجه ملیت نزاید بهر کس ملتی با یک زبان کمتر به یاد آرد زمان گر بدین منطق ترا گفتند ایرانی نه ایی صبح را خواندند شام و آسمان را ریسمان ( دیوان ـ ج ۱ ـ ص ۳۵۲) شهریار قطعه شعر فوق را «جوش خون ایرانیت» خویش می‌داند و می‌گوید: این قصیدت را که جوش خون ایرانیت است گوهر افشان خواستم در پای ایران جوان شهریارا تا بود از آب، آتش را گزند باد خاک… بیشتر..

میلاد
میلاد
2011-01-17 8:59 ق.ظ

خاک بر سر همتون که دنیا داره کجا میره و ما داریم ترک و فارس و کرد میکنیم.

الان چی هستین؟
یه عده آدم که وقتتونو به جای استفاده مفید دارین مثل… پاچه همدیگه رو میگیرید.
خدا به ما رحم کنه با این اراجیفی که داریم توی یه مملکت به هم میگیم.

حسن رحماني
حسن رحماني
2011-01-20 11:49 ب.ظ

چو بخت عرب بر عجم چيره گشت – همه روز ايرانيان تيره گشت

کرد
کرد
2011-02-05 12:53 ق.ظ

هنوز آثار مجسمه هایی که متعلق به تمدن بین النهرین باستانه و لباس کردی بر تن مجسمه خودنمایی میکنه در موزه لوور فرانسه وجود داره اونوقت ترک میگه من آنم که رستم (کرد) بود پهلوان!!
آذربایجان و کل ایران رو کردا بنیانگذاری کردند 3000 الی 7000 سال پیش ملت ایران به لحاظ نژادی 90 درصدشان کرد هستند که البته شهردار سال 2009 پاریس و وزیر امور خارجه ی فرانسه هم به این نکات اشاره کرده بودند!!

ایرانی کرد
ایرانی کرد
Reply to  کرد
2011-08-27 5:59 ق.ظ

ممنون از مطالب ارزنده ای که دادی
عزیزی کرد با غیرت

wolf boy.پسر گرگ
wolf boy.پسر گرگ
2011-02-14 11:29 ب.ظ

سلام.من میخوام اطلاعات بعضی ها رو زیاد کنم که خودشونم نمیدونن اصلیتشون چیه. زبان فارسی 13 مین لحجه از زبان عربی هست زبان ترکی آذزی سومین زبان زنده دنیاست و اولین زبان خلاصه ی دنیاست.اولین باری هم که انسان به کره ماه پا گذاشت یک ترک بود که به دلیل خلاصه و کوتاه بودن کلمات ترکی با این زبان به زمین پاسخ یا پیام دادند چون خیلی طول میکشید که پیام ها به زمین برسه. زبان فارسی دری 68%ترکی آذری بوده و32% از زبان عربی بوده اصلا فارس ها با عوض کردن و اضافه کردن و کم کردن حروف از… بیشتر..

علی
علی
Reply to  wolf boy.پسر گرگ
2012-05-17 3:22 ق.ظ

@wolf boy.پسر گرگ, خر بن خر بن خر که میگن توییا!

wolf boy.پسر گرگ
wolf boy.پسر گرگ
2011-02-14 11:49 ب.ظ

سلام دوست کرد من ازت سوال دارم وقت کردی جواب بده اگه گفته های تو درسته پس چرا یه کشور ندارین و اومدین به شهرای ما دست گزاشتین مثال ارومیه کمی نقده که اسم اصلیش سولدوزه.و خیلیاذمثل همین.مگه کشتی حضرت نوح تو کوههای ارارات ترکیه نیست؟پس زندگی بشریت بعد از نوه به ما میرسه البته شرمنده ها راستی یه ضرب المثل ترکی میگه[کردون چورگی دیزی اوستونده اولار ]یعنی نون کرد رو زانوشه نباید بهش اعتماد کرد همین .درضمن شما که قبل از انقلاب شهر دروستو حسابیم نداشتین که بعدشم مگه این اوجلان شما 3000 تورکو قطل عام نکرده پس واسه… بیشتر..