معرفی باربد موسیقیدان دوره ساسانی

شکی نیست که در ایران باستان موسیقی و نواختن انواع سازها خصوصا در هنگام طلوع و غروب خورشید نقش اساسی و مهمی داشته است. در اوستا آمده است که در دوران قدیم ، پزشکان ایرانی بیماران خود را با استفاده از آهنگ درمان می‌کردند. در جشن ها و مراسم‌های تاریخی و ملی هم که موسیقی بخش غیر قابل انکار این مراسم‌ها بوده است.

یکی از موسیقیدان‌های دوران ساسانی که در پادشاهی خسرو پرویز می‌زیست، باربد است. در رابطه با او اطلاعات ضد و نقیض زیاد و بیشتر شبیه به افسانه وجود دارد که در منابع فارسی و بعضا عربی می‌توان به آن‌ها دست یافت. اما آنچه که در رابطه با این موسیقیدان حتمی می‌دانیم این است که او در جهرم به دنیا آمده و در سال 628 از دنیا رفته است.

ورود باربد به دربار پادشاه

آنطور که  از شاهنامه فردوسی به دست آمده است در دربار خسرو پرویز یک رامشگر به نام سرکش بود که در زمینه خود حرف اول را می زد. روزی یکی از زیردستانش به وی خبر دادند که جوانی آمده که در نوازندگی عود بسیار ماهر بوده و صدای فوق العاده ای دارد. او آمده است تا به حضور شاه در بیاید.

سرکش که این خبر را شنید بسیار آشفته شد و تمام تلاش خود را کرد تا از حضور باربد در برابر شاه جلوگیری کند. این موضوع باعث شد که باربد بسیار ناامید شود اما در نهایت دست به یک ترفند هوشیارانه زد. او نزد باغبان پادشاه رفت و از او خواست که با لباس سبز بالای درختی برود که می‌دانست شاه برای گردش به آن جا خواهد رفت.

هنگامی که شاه به آن جا رفت و جام بدست گرفت، باربد شروع به نواختن عود کرد. شاه نام رامشگر را پرسید اما کسی را پیدا نکرد. هنگامی که این اتفاق برای بار سوم رخ داد ، باربد نوایی با شکوه را اجرا کرد . شاه از وی خواست تا خود را نشان دهد و باربد هم همین کار را کرد. در نهایت او مقام رئیس رامشگران را به باربد داد.

نقش باربد در موسیقی ایرانی

بی شک باربد تاثیرگذارترین موسیقیدان عصر ساسانی بوده است که بسیاری از نواهای وی از همان دوران در ردیف دستگاه‌های کنونی موسیقی سنتی مانده است. فارابی در کتابی به نام موسیقی کبیر در رابطه با باربد گفته است که او از اهالی ری بوده و با اشعار و سخنان موزونش که همراه با نوازندگی بربط بود، برای خسرو پرویز آهنگ ساخته و حوادثی که دیگران جرات گفتن آن به شاه را نداشتند به این طریق به او می‌رساند.

منبع: سایت دانلود آهنگ پاورموزیک




Subscribe
دنبال کردن
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments