معرفی سازهای موسیقی ایرانی

موسیقی در ایران از گذشته تا کنون نقش بسیاری داشته است. این هنر سرگرم کننده را می‌توان در انواع مراسم‌های تاریخی و ملی و مذهبی مشاهده کرد. همچنین منابع نشان می‌دهد که در گذشته های دور در هنگام طلوع و غروب آفتاب بر طبل می‌نواختند. همچنین در ایران باستان پزشکان جهت درمان بیماران خود از آهنگ و موسیقی استفاده می‌کردند.

به همین خاطر در این نوشته قصد داریم تا شما را با تعدادی از سازهای سنتی و اصیل ایرانی آشنا کنیم تا قدمی در راه شناخت بیشتر این آلات موسیقی برداریم . پس تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

عود

عود یا بربت ( بربط) سازی ایرانی است و از نوع زهی می‌باشد و استفاده از این ساز در ایران ، کل خاورمیانه ، شمال آفریقا و کشورهای عربی رواج داشته است. منابع نشان داده است که استفاده از این ساز حتی به تمدن سومر هم می‌رسد. یعنی استفاده از آن در حدود 5 هزار سال پیش هم رواج داشته است. در برخی از آثار تاریخی بجا مانده از مصر باستان می‌توان نگاره هایی از بربت را دید. از جمله افراد مشهوری که در دوران قدیم ، عود می‌نواختند، باربد ، نکیسا ، رامتین و بامشاد بوده است. علت نامگذاری عود به این خاطر بوده است که از آنجایی که این ساز با چوب پوشیده شده است، آن را در زبان عربی عود می‌نامیدند.

تنبک

تنبک که با نام های دیگری همچون تمبک یا ضرب هم شناخته می‌شود، ساز کوبه ای ایرانی است که جام شکل است. بدنه این ساز در گذشته از فلز ، سفال یا چوب ساخته می‌شد اما نمونه‌های امروزی آن همگی دارای بدنه چوبی شکل هستند. بخش رویی آن از پوست ساخته شده است. گفته شده است که پیشینه استفاده از این ساز به دوران پیش از اسلام در ایران باز می‌گردد. و اما نام آن از اقوام کورد و از غرب ایران اخذ شده است و به نوعی می‌توان آن را یکی از سازهای منطقه غربی ایران دانست. از جمله نوازندگان چیره دست این ساز می‌توان به ملوک ضرابی ، حسین تهرانی و جهانگیر ملک اشاره کرد.

سه تار

ساز زهی در موسیقی سنتی ایرانی است که آن را با استفاده از ناخن ‌های دست راست می‌نوازند. این ساز دارای 4 سیم است که جنس آن فولاد و برنز است. افرادی که در موسیقی دستگاهی ایرانی فعالیت دارند از این ساز بسیار استفاده می‌کنند. این ساز در گذشته سه تار داشته اما اکنون دارای 4 تار است. به این صورت که سیم سوم و چهارم در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته و یک صدای بم تولید می‌کند. این ساز به خاطر صدای خاص خود توسط صوفیان مورد توجه قرار گرفته است .

منبع: سایت دانلود آهنگ کئوموزیک

 




Subscribe
دنبال کردن
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments